Onderwijs, Onderzoek

Stageplek(ken) Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (16-24 uur per week)

8 februari 2022

Het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis maakt de beeldende kunsten van de Nederlanden in internationale context wereldwijd toegankelijk voor musea, wetenschap en publiek. Het RKD beheert miljoenen afbeeldingen van kunstwerken, honderden archieven van kunsthandelaren en kunstenaars, honderdduizenden kunstboeken en veilingcatalogi. Het RKD biedt ruime digitale onderzoeksmogelijkheden via acht databases die toegankelijk zijn via de website RKD Explore. Op het platform RKD Studies publiceert het RKD jaarlijks meerdere digitale uitgaven, waaronder monografieën, collectiecatalogi, bronnenpublicaties en congresbundels.

Voor de RKD Study Frans Hals and his workshop zoeken zij een of meerdere stagiairs voor 16-24 uur per week.

Onder leiding van de afdeling Onderzoek & Ontwikkeling worden jaarlijks meerdere RKD Studies gepubliceerd, vaak in samenwerking met externe partners. De RKD Study Frans Hals and his Workshop betreft een samenwerking met Frans Hals-expert prof.dr. Claus Grimm en het Frans Hals Museum. Ter voorbereiding op de publicatie zullen alle kunstwerken die in de RKD Study aan bod komen, ingevoerd worden in de database RKD Images.

Werkzaamheden

• Invoeren en updaten van informatie over kunstwerken in RKD Images aan de hand van de kunsthistorische literatuur, online (museum)databases en het manuscript van prof.dr. Grimm;
  • Uitvoeren van aanvullend kunsthistorisch onderzoek naar de in te voeren kunstwerken;
  • Acquisitie van afbeeldingen.

Voor de stage(s) zijn drie deelonderwerpen geselecteerd waaruit gekozen kan worden:

• Zeventiende- en achttiende-eeuwse prenten naar kunstwerken van Frans Hals
  • Zeventiende- en achttiende-eeuwse getekende en geschilderde kopieën naar kunstwerken van Frans Hals
  • Moderne kopieën naar en imitaties en vervalsingen van kunstwerken van Frans Hals

Jij:

• Bent een derdejaars BA-student of een MA-student kunstgeschiedenis;
  • Hebt kennis van en affiniteit met zeventiende-eeuwse Nederlandse schilder-, prent- en tekenkunst;
  • Bent nauwkeurig, digitaal vaardig en nieuwsgierig;
  • Werkt zelfstandig;
  • Hebt een goede actieve beheersing van het Nederlands en Engels.

Geboden wordt:

Je loopt stage bij de afdeling Onderzoek & Ontwikkeling van het RKD. Het RKD bevindt zich op loopafstand van Den Haag CS. De werkzaamheden zullen mogelijk deels op afstand uitgevoerd worden. Tegenover je stage staat een vergoeding van bruto € 17,50 per dag met een maximum van € 350,00 per maand incl. reiskosten. Tijdens je stage is er ruimte om te werken aan individuele leerdoelen en je kunt rekenen op een goede begeleiding. De startdatum, periode en omvang van je stage is in nader overleg te bepalen.

Interesse?

Wanneer je geïnteresseerd bent, kun je je cv en motivatie per mail sturen aan pz@rkd.nl o.v.v. Vacature Stagiair RKD Study Frans Hals, tot uiterlijk 25 februari 2022. Nadere informatie over de functie kun je inwinnen bij Ellis Dullaart, projectleider (e.dullaart@rkd.nl).