Facilitair, Onderwijs, Organisatie

Update 3 februari 2022: start van het tweede semester on campus

3 februari 2022

Het tweede semester staat voor de deur. Vanaf volgende week gaan we weer met onderwijs starten en we zijn verheugd dat dit fysiek on campus kan. Desondanks blijven we ons ervan bewust dat we op een verantwoorde manier moeten blijven werken en dat doen we met elkaar. We zetten de belangrijkste punten op een rij.

De faculteit als veilige plek

• Doorloop altijd de coronacheck voordat je naar onze gebouwen komt. Daarin staan de actuele quarantaine-richtlijnen voor studenten. Studenten die langer dan een week geleden een boosterprik hebben ontvangen of in de afgelopen acht weken zelf corona hebben gehad, hoeven niet meer in quarantaine als er contact is geweest met iemand die corona heeft en als zij zelf geen klachten hebben.
  • Test jezelf twee keer in de week op het coronavirus. De zelftests zijn beschikbaar voor studenten via zelftestonderwijs.nl.
  • Houd je op de campus aan het campusprotocol en volg de instructies in de gebouwen op.
  • We moedigen iedereen aan om zich te laten vaccineren en boosteren tegen het coronavirus. Studenten en medewerkers uit Leiden kunnen hiervoor terecht bij de GGD Hollands-Midden, de Haagse studenten en medewerkers bij de GGD Haaglanden.
  • Maak je je zorgen? Neem dan contact op met je studieadviseur.

Mondkapjes verplicht in onze gebouwen, bij zitten en verplaatsen

Studenten en medewerkers dragen een mondkapje binnen de faculteit, zowel zittend als bij verplaatsing. Een uitzondering voor het dragen van een mondkapje wordt gemaakt wanneer je zit en anderhalve meter afstand houdt tot anderen. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld zonder mondkapje te werken of in de bibliotheek te studeren. Een wegwerpmondkapje (type II) heeft de voorkeur. Docenten/studenten mogen, indien zij dit willen, doceren/presenteren zonder mondkapje, mits minimaal anderhalve meter afstand kan worden bewaard.

Het onderwijs vanaf aanstaande maandag 7 februari

• Bij de onderwijsactiviteiten mogen we iedereen weer welkom heten, echter wel met de beperking van max. 75 studenten per zaal.
  • Het geroosterde onderwijs voor semester 2 blijft zoals gepland.
  • De actuele onderwijsinformatie (vorm en locatie) staat in Brightspace.
  • Afmelden in verband met corona voor onderwijs /toetsing blijft van belang om iedereen een veilige werk- en studieomgeving te blijven bieden. Tot nader orde blijft de corona afmeldmogelijkheid voor studenten dus ook bestaan.
  • Reservering van de studieplekken in de bibliotheek blijft verlopen via SharedDesk.

Bijeenkomsten en afstudeerceremonies

• De versoepelingen gelden ook voor diploma-uitreikingen. Per uitreiking vermelden we de randvoorwaarden in de uitnodiging en het programma.
  • Ook andere onderwijsgerelateerde interne evenementen zijn weer mogelijk, met een maximum van 75 personen. Studieverenigingen kunnen een verzoek indienen bij de servicedesk.

Reizen voor studenten

De Universiteit Leiden heeft het reisbeleid voor studenten versoepeld. Wat deze versoepeling inhoudt is te lezen op de studentenwebsite.

Blijf op de hoogte

Voor ons als universiteit zijn de actuele coronaregels altijd leidend voor de invulling van ons onderwijs en onderzoek. Alle actuele informatie staat in het universitaire coronadossier.