Bibliotheek

Nieuw Open Access-initiatief van MIT Press beschikbaar via Find Databases

12 april 2022

Met ingang van maart 2022 ondersteunen de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) het initiatief Direct to Open (D2O) van MIT Press.

Door D2O kan MIT Press haar businessmodel verschuiven van marktgericht, waarbij bibliotheken losse boeken en boekpakketten voor een vaste gebruikersgroep inkopen, naar een collectief, door bibliotheken ondersteund, open accessmodel. De UBL is een van de 160 bibliotheken en consortia wereldwijd die hebben toegezegd het D2O-initiatief te financieren.

Met uitzondering van een aantal titels publiceert MIT Press vanaf 2022 alle nieuwe wetenschappelijke monografieën en artikelbundels (~90 titels per jaar) open access. Daarnaast krijgen de gebruikers van de deelnemende bibliotheken toegang tot de archieven van MIT Press (~2.300 titels).

Ga naar MIT Press Direct