Brrr...wat is het koud!

29 september 2022

Met deze eerste koude week na een mooie zomer is het ineens heel fris in de gebouwen. De installaties komen zuchtend uit hun zomerstand en moeten even op gang komen. Er zijn daar best wat klachten over binnengekomen. Maar het zal in de gebouwen dit jaar niet warmer worden dan 19 graden, om de wel bekende redenen (klimaat, oorlog, hoge energieprijzen). Dat beleid is in april door het College van Bestuur ingezet en kun je lezen in Universiteit Leiden zet de verwarming twee graden lager - Universiteit Leiden.

Vooruitlopend op de energiecampagne die 10 oktober van start gaat, laat duurzaamheidscoördinator van Vastgoed Universiteit Leiden Aranka Virágh alvast het volgende aan ons weten:

De kachels volgen de openingstijden van de gebouwen en gaan in de nacht automatisch uit. Vooral na een weekend kost het tijd om de gebouwmassa weer warm te krijgen en zal de maandagochtend fris zijn (vooral oude gebouwen).
Vanuit Vastgoed wordt hard gewerkt aan het verduurzamen van de gebouwen, vooral gebouwen die slecht geïsoleerd zijn en de warmte niet goed vasthouden. Hierbij wordt een strak plan gevolgd (de “route Energietransitie” vindbaar in rechterkolom dossier duurzaamheid op website). Het gaat hier om een meerjarenplan dat ook doorloopt na 2030. Op korte termijn vragen we iedereen dus echt zelfvoorzienend te zijn en eventueel onderstaande tips op te volgen.

Tips om energiezuinig en comfortabel te werken

• Kleed je warm aan, want dat is de meest effectieve manier om warm te blijven.
  • Houd deuren zo veel mogelijk gesloten en houd de warmte die er is zo veel mogelijk vast in ruimtes en in de gebouwen.
  • Zet de instelbare radiatoren op maximaal stand 2-3, zodat iedereen in het gebouw zijn ruimte warm kan krijgen.
  • Check bij het verlaten van je werkruimte in de middag of de verwarming uit kan.
  • Doe ook mee met energiezuinig zijn door op te letten dat lege ruimtes, waar mogelijk, niet onnodig worden verwarmd of verlicht.

Energiecontract Universiteit leiden
Naast de energiecampagne zijn er inmiddels ook 3 studenten van onze universiteit bezig met gedragsonderzoek (in het Gorlaeus bij het energiezuinig gebruik van zuurkasten en in Pieter de la Court en in het KOG voor het uitdoen van lichten en kachels als ruimten niet in gebruik zijn).Vooralsnog betaalt Universiteit Leiden oude contractprijzen voor gas en elektra, maar in 2023 moeten we nieuwe contracten afsluiten. Met het enorme energieverbruik van onze universiteit (3.200 huishoudens aan aardgas [à 1200 m3] en bijna 17.000 huishoudens aan elektriciteit [à 2400 kWh per jaar]), volgen we de marktprijzen zeer aandachtig en zetten we zwaar in op energiereductie, in voorbereiding op de te verwachten prijsverhoging.

Energietransitiemonitor
In de energietransitiemonitor van Universiteit Leiden kun je zien hoe het energiegebruik is in jouw gebouw. Per 10 oktober is deze monitor als start van de energiecampagne geactualiseerd. Laten we samen met een warm hart voor de universiteit, onze gebouwen door deze energiecrisis heen krijgen.