Facilitair

Minder plastic in universiteitsrestaurants

5 september 2022

Vanaf deze week zijn de restaurants weer geopend met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Met ingang van dit collegejaar bieden de cateringlocaties geen monoverpakkingen met salades, kaas en vleeswaren meer aan. Het restaurant van Pieter de la Court stopt met de verkoop van water en frisdrank in plastic flesjes.

Duurzaamheid als speerpunt

Tijdens de zomersluiting heeft het UFB hard gewerkt aan nieuwe ontwikkelingen binnen de catering. Duurzaamheid is altijd een belangrijk speerpunt hierbij. Door de uitfasering van mono­verpakkingen bespaart de universiteit ruim 50.000 plastic verpakkingen per jaar. De restaurants bieden versbelegde broodjes aan in papieren zakjes. Elk kwartaal vernieuwen de restaurants hun broodjesassortiment om het aanbod af te stemmen op seizoensproducten.

Bij het Pieter de la Court zijn de PET-flesjes vervangen door een postmix. Je tapt daar zelf een drankje naar keuze in een glas of je eigen herbruikbare drinkfles. Het apparaat lengt de gezonde siropen ter plekke aan met plat of bruisend kraanwater. Door de verminderde transport, handling, opslag en koeling van PET-flessen, bespaart de universiteit hierop ruim 90% CO2-uitstoot.

Ontbijt op de universiteit

In de restaurants van Lipsius, KOG en Wijnhaven start een pilot met ontbijt. Op deze locaties kun je van 08.30 tot 11.30 uur zelf een vierdelig menu samenstellen. Daarbij kun je kiezen uit een selectie van vier brood-, ei-, topping- en dranksoorten. Natuurlijk is er ook een plantaardige lijn, waarbij het ei vervangen wordt met tofu. Vanaf 11.30 kun je terecht bij de restaurants voor lunch.

De brasserie naast de ingang van het Wijnhaven heet vanaf september Trattoria del Campus. Deze trattoria is geïnspireerd door de Italiaanse keuken en serveert versbelegde broodjes, salades en andere lekkernijen. De broodjes worden ter plekke gemaakt, zodat wij rekening kunnen houden met eventuele voedselallergieën en -intoleranties en jij het allerlekkerste broodje krijgt.