Facilitair

Pilot met limonademachine in restaurant Pieter de la Court

5 september 2022

Je kunt nu in het restaurant van het Pieter de la Courtgebouw water en drankjes zelf tappen uit een postmix. Dit is een duurzamer en gezonder alternatief op frisdrank in wegwerpflesjes en blikjes.

Gezond en voor iedereen

De limonades bevatten geen dierlijke toevoegingen en zijn daardoor 100% vegan. Ze zijn tevens vrij van allergenen, toegevoegde suikers en aspartaam. Deze low calorie drinks bevatten wel toegevoegde vitamines en mineralen. Door hun lage caloriewaarde (maximaal 6 kcal per 100ml), passen de drankjes in een low-carb dieet.

In januari 2023 evalueert de UFB de pilot en sturen we bij. Als de pilot een succes is, wordt de postmix ook op de overige locaties geïmplementeerd. Tijdens de pilot vind je frisdrank verder alleen in het FSW café en in de automaten.

Wat is een postmix?

Bij een postmix tap je zelf een drankje naar keuze. Het apparaat mengt ter plekke de door jou gekozen siroop met ijskoud water en schenkt dit in een glas of je eigen herbruikbare drinkfles. Voor elk drankje kun je kiezen uit plat of bruisend water. Natuurlijk kun je ook water zonder smaakje plat of bruisend tappen. Dankzij de postmix verminderen transport, handling, opslag en koeling van PET-flessen. Daarmee bespaart de universiteit ruim 90% CO2-uitstoot.