Aanmelding studentenparlement 2022/2023 geopend!

14 oktober 2022

Altijd al eens zelf in de plenaire zaal van de Tweede Kamer aan de interruptiemicrofoon willen staan? Vond je politiek staatsrecht leuk? Leer je liever in de praktijk dan uit de boeken? Overweeg je misschien wel zelf een carrière in de politiek? Dan is het studentenparlement iets voor jou! Hierin wordt een complete behandeling van een wetsvoorstel in de Tweede Kamer gesimuleerd, van schriftelijke ronde tot plenaire eindstemming. Teams van alle Nederlandse rechtenfaculteiten kunnen als fracties deelnemen aan de strijd om de Zilveren Thorbeckepenning van de Staatsrechtkring.

Hoeveel tijd kost het? Tussen ongeveer 1 november 2022 en 26 mei 2023 (de dag van de plenaire afsluiting) komt de fractie eerst elke twee weken en later wekelijks bij elkaar voor fractieoverleg. Daarin werken de leden van de fractie gezamenlijk aan hun schriftelijke inbreng, moties, amendementen en denken zij een politieke strategie uit. Dat is te doen.

Wat levert het op? Bachelorstudenten kunnen het vak opvoeren als keuzevak voor 5 ECTS. Masterstudenten hebben die ruimte helaas niet, maar die krijgen wel een gelikt certificaat en indien gewenst en gepast een klinkende aanbevelingsbrief.

Goed verhaal. Waar kan ik solliciteren? Kandidaten voor de Leidse Fractie sturen een korte motivatiebrief (max 1 A4) en een bondig CV vóór 6 november 2022 naar r.w.badloe@law.leidenuniv.nl (student-assistent). Reijer Passchier (universitair docent en begeleider van de Leidse fractie) zal vervolgens acht kandidaten uit de aanmeldingen selecteren.

Kan ik volgend jaar ook nog meedoen? Nee. Het studentenparlement wordt maar één keer in de twee jaar georganiseerd. Dus zorg dat je erbij bent!