ICT

Cybersecuritymaand: Hoe meld ik een incident?

4 oktober 2022

Daar zit je dan. Bij te komen van een lang werkgroep met mede-studenten voor jullie onderzoek. Na het overleg heb je dorst. Logisch, je hebt net een vlammende en inspirerende aanpak gepresenteerd voor jullie onderzoek.  Even snel een flesje drinken halen uit de automaat op de hal. Bij terugkomst blijkt dat je laptop weg is. Niemand heeft wat gezien. Maar had jij de laptop nu vergrendeld bij het verlaten van je plek of was je nog ingelogd? Het zweet breekt je uit.  Wat nu?

Wat moet je doen?

Incidenten gebeuren. En mensen maken fouten – zelfs studenten. Maar wat moet je doen als je bijgekomen bent van de schrik? Dat zijn maar twee stappen:

1. Meld (mogelijke) incidenten zo snel mogelijk bij de ISSC Helpdesk via 071 - 527 8888 of helpdesk@issc.leidenuniv.nl.

2. Leer ervan. Blijf alert en zorg dat je voldoende beveiligingsmaatregelen hebt getroffen (hier verschijnt over twee weken ook een artikel over).

Praktijkvoorbeeld

Europese Cybersecuritymaand

Een veilige digitale omgeving is de verantwoordelijkheid van iedereen. Tijdens de jaarlijkse Europese Cybersecurity oktobermaand delen we daarom wekelijks tips die jou helpen om te werken op een ‘cyberveilige’ manier.