ICT

Cybersecuritymaand: Werk altijd en overal veilig online

17 oktober 2022

Tegenwoordig studeer je overal: thuis, onderweg, in publieke ruimte, op de universiteit. Zorg dat je veilig online werkt. Altijd en overal. Maar hoe doe je dat?

Hierbij een aantal tips:

• Zorg dat je op je apparaten de updates uitvoert. Hiermee verhelp je kwetsbaarheden.
  • Gebruik alleen wifi met een wachtwoord – ook thuis. Gebruik geen publieke wifi zonder wachtwoord. Die zijn heel gemakkelijk ‘af te luisteren’.
  • Zorg voor een veilige internetverbinding en installeer een VPN.
  • Sla bestanden veilig op een veilige plek op. Zodat anderen er niet gelijk bij kunnen, maar ook dat je ze niet kwijt bent bij verlies van je device.
  • Vergrendel je werkplek als je je plek verlaat. Ook thuis. Dit doe je met de toetscombinatie: Windows + L.
  • Gebruik Signal als veilig alternatief voor Whatsapp.
  • Gebruik sterke wachtwoorden. En gebruik een wachtwoordenkluis.

Europese Cybersecurity oktobermaand

Een veilige digitale omgeving is de verantwoordelijkheid van iedereen. Tijdens de jaarlijkse Europese Cybersecurity oktobermaand delen we daarom wekelijks tips die jou helpen om te werken op een ‘cyberveilige’ manier.