Laatste kans: Word deelnemer aan de masterclass van rechtbank Den Haag

9 november 2022

Rechtbank Den Haag biedt in de periode februari-maart 2023 aan maximaal twaalf studenten een unieke mogelijkheid om gedurende een achtdaagse masterclass (verdeeld over een periode van zes weken) de rechtbank van binnenuit te leren kennen. Wie zijn de mensen die daar werken? Hoe komen vonnissen tot stand? Wat is het geheim van de raadkamer?

Programma

Het programma duurt in totaal acht dagen waarin je twee dagen per week meeloopt met een rechter, een juridisch medewerker en/of stafjurist. De startbijeenkomst is op donderdag 9 februari 2023 en de eindbijeenkomst op dinsdag 28 maart 2023Je zult (online) zittingen voorbereiden en bijwonen, aanwezig zijn bij raadkameroverleg en een bijdrage leveren aan de totstandkoming van een uitspraak.

Voor wie?

De masterclass staat open voor:

• alle derdejaars bachelorstudenten aan de faculteit der Rechtsgeleerdheid (tenminste 120 EC) m.u.v. de bachelor criminologie;
  • alle masterstudenten aan de faculteit der Rechtsgeleerdheid (m.u.v. criminologie).

Wat vragen we van jou?

Er wordt van je verwacht dat je in de genoemde periode beschikbaar bent en beschikt over een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.

Wie zijn wij?

De Rechtspraak is er voor iedereen en heeft drie maatschappelijke functies: het berechten van strafbare feiten, het beslechten van geschillen en toezicht houden. Rechtbank Den Haag behandelt jaarlijks ruim 150.000 zaken en heeft een aantal bijzondere bevoegdheden. Als enige rechtbank in Nederland is zij bevoegd om zaken te behandelen op het gebied van Wet Internationale Misdrijven (WIM), het Intellectuele Eigendomsrecht (IE) en civiele zaken tegen de Staat. De Rechtspraak is voor iedereen en streeft ernaar een afspiegeling te zijn van de maatschappij. Studenten van alle achtergronden en oriëntaties worden uitgenodigd te solliciteren.

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd in de rechtspraak? Grijp dan deze kans met beide handen aan! Stuur een motivatiebrief, CV en een recente cijferlijst met behaalde resultaten voor 14 november naar honours@law.leidenuniv.nl t.a.v. mevrouw K. Penders. De gesprekken met de selectiecommissie vinden plaats in week 46 (17 en 18 november 2022).

Benoem in je brief waarom jij een geschikte kandidaat bent en welke interessante, extra curriculaire maatschappelijke ervaring je hebt opgedaan. Je kunt je voorkeur voor twee rechtsgebieden aangeven.

Mocht je nu al weten een verhindering te hebben in de genoemde weken, vermeld dit dan in je brief. Eventuele vragen kun je sturen naar genoemd e-mailadres. Bij grote belangstelling vindt eerst een briefselectieplaats.