Vacature: junior-directeur educatie

31 oktober 2022

Villa Mondriaan is een museum over de jonge jaren van Piet Mondriaan. Mondriaan verwierf wereldfaam in Parijs en New York. Minder bekend is dat zijn schilderscarrière begon in Winterswijk, waar hij van zijn achtste tot zijn twintigste levensjaar woonde. Hier ontdekte Piet Mondriaan zijn passie voor tekenen en schilderen en werkte hij aan de ontwikkeling van het talent dat hem zou doen uitgroeien tot één van de belangrijkste vernieuwers van de schilderkunst. Museum Villa Mondriaan toont aan de hand van het vroege werk van Mondriaan zijn ontwikkeling tot de grote meester en trekt een parallel met de vernieuwers van vandaag.

Misschien ben jij ook wel één van onze nieuwe vernieuwers, als junior-directeur educatie (februari t/m juli 2023):

Als junior-directeur heb je de dagelijkse leiding over het museum en ben je het spilpunt van jouw afdeling. Als lid van het directieteam zit je boven op alles wat er achter de schermen gebeurt en maak je dus kennis met veel facetten van het museumwerk. Museum Villa Mondriaan staat voor jong talent en is een perfecte springplank voor jouw carrière. De dagelijkse bezigheden omvatten hoofdzakelijk de volgende taken:

• Begeleiden en organiseren van educatiebezoeken en activiteiten voor bezoekers van alle leeftijden
  • Ontwikkelen van nieuwe activiteiten, van rondleidingen tot workshops, lezingen en kinderkunstclub
  • Het uitvoeren van de lesmodule Buiten de Kaders
  • Aansturen van het team (vrijwillige) museumdocenten
  • Het voortzetten van het project Verhalenvertellers (het doorontwikkelen van de audiotour in het Farsi en Modern Standaardarabisch)
  • Het aansturen van de vrijwilligers
  • Dagelijkse leiding over het museum
  • Praktische hulp ontwikkelen tentoonstellingen
  • Programmeren van evenementen en lezingen

Wij bieden:

• Stagebegeleiding en coaching van de directeur van het museum
  • Mogelijkheid om samen met de junior-directeur educatie (gratis) te wonen in een volledig ingericht appartement in het museum, met een grote (moes)tuin en in het centrum van Winterswijk
  • Een stagevergoeding van €200 per maand voor verdere onkosten
  • De mogelijkheid ervaring op te doen met alle facetten van het museum én deel uit te maken van de directie van het museum
  • Een groot netwerk van voormalig junior-directeur, partners, etc.

Villa Mondriaan bestaat uit een divers team. Directeur Jana Roovers biedt dagelijkse begeleiding. In overleg mag je zelfstandig zwaartepunt leggen op de taken die voor jou belangrijk zijn. Dit gaat altijd in overleg met je begeleider. Villa Mondriaan is ervan overtuigd dat het benutten van verschillende talenten en perspectieven ons beter maakt. Je visie (voor het museum en je eigen carrière) is belangrijker dan je CV. Omdat we nieuwe stemmen waarderen hebben we geen vaste eisen, maar om een beeld te schetsen van onze voorgaande junior-directeuren:

• Een (HBO/WO) bachelor 3 of masterstudent of recent afgestudeerde, bijvoorbeeld docent beeldende kunst en vormgeving, kunstacademie of PABO
  • Houdt focus op de prioriteiten en kan de eigen werklast balanceren
  • Beheerst de Nederlandse taal, Duits is een pre
  • Affiniteit met kunst en cultuur
  • Ervaring in leidinggeven en organiseren met een goed ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel

Geïnteresseerd in een stage bij museum Villa Mondriaan?

Je kunt tot en met zondag 13 november je cv en motivatiebrief aanleveren. In de week van 14 november vinden de sollicitatiegesprekken plaats. Je sollicitatie kun je richten aan Jana Roovers, directeur, via info@villamondriaan.nl. Voor meer informatie kun je contact opnemen met: 0543-515400.