Universiteit hijst oranje vlag tegen vrouwenmishandeling

22 november 2022

Op 25 november wordt het startsein gegeven voor ‘Orange the World’, een jaarlijkse wereldwijde campagne met een belangrijke boodschap: geweld tegen vrouwen en meisjes moet stoppen. Ook de Universiteit Leiden vraagt hier aandacht voor.

Oranje licht

Ieder jaar krijgen miljoenen vrouwen met fysiek, seksueel of psychisch geweld te maken. In meer dan 90 landen wereldwijd wordt hier in het kader van Orange the World tussen 25 november en 10 december actie tegen gevoerd. In Leiden staan verschillende gebouwen in oranje licht, zoals de Schouwburg, de Harteburgkerk en het Museum Volkenkunde. Daarnaast organiseert het Vrouwennetwerk Leiden meerdere activiteiten en houdt de Leidse studentenvereniging DAC een Orange the World feest.

Ook de Universiteit Leiden draagt haar steentje bij aan de campagne. Zo worden op diverse locaties op 25 november oranje vlaggen gehesen en worden er op verschillende faculteiten posters opgehangen. Het universitaire Instagram-account @universiteitleiden vraagt aandacht voor Orange the World met een storyreeks.

Ook meedoen?

Je kunt op allerlei manieren aandacht vragen voor de campagne: verf je handen oranje, draag een Orange the World pin, hang een poster voor je raam of teken de medestander pledge. Daarmee geef je aan dat ook jij je wilt inzetten om geweld tegen vrouwen en meisjes te bestrijden, als vrouw of man, als professional of omstander, als vriend, buur of collega.

De Universiteit Leiden wil voor al haar medewerkers en studenten een veilige werk- en studieomgeving zijn. Vorige maand riep bestuursvoorzitter Annetje Ottow nog op om samen alert te blijven op sociaal onwenselijk gedrag. ‘Laten we elkaar aanspreken, helpen en corrigeren, ook als we zelf geen slachtoffer zijn van ongewenste gedragingen maar er wel bij staan of van vernemen. Zodat we met elkaar het goede doen.’