Vacature: Rondleider bij Museum De Lakenhal

21 november 2022

Museum De Lakenhal is het stadsmuseum voor kunst en geschiedenis van Leiden. Net als de stad combineren we een klassieke uitstraling met een eigentijds en eigenzinnig karakter. De brede collectie reikt van hoogtepunten uit de oude kunst met Lucas van Leydens ‘Laatste Oordeel’ en moderne klassiekers van De Stijl tot kunstopdrachten gemaakt door hedendaagse kunstenaars als Claudy Jongstra, Atelier van Lieshout en anderen. Ook het veel bewogen verleden van de stad wordt belicht in de verschillende collectie-presentaties.

Voor ons team Educatie & Publieksprogramma zijn we per direct op zoek naar een aantal rondleiders voor een nader te bepalen aantal uur.

Visie op rondleidingen

Wij willen een ontmoetingsplaats zijn waar iedereen zich thuis voelt, ongeacht leeftijd, achtergrond, overtuiging of beperking. Dat kan wat ons betreft alleen als je openstaat voor je omgeving. Door meerdere stemmen -juist ook van buitenaf- in gelijkwaardigheid samen te brengen. De basis van rondleidingen in Museum De Lakenhal is daarom het gesprek. Door tijdens een rondleiding open vragen te stellen en ruimte te creëren voor de verschillende perspectieven in de groep, verrijken we het museumbezoek van onder andere volwassenen, alle onderwijsniveaus en families.

Wat voor iemand zoeken we?

We zoeken per direct een aantal freelance rondleiders van verschillende leeftijden en met uiteenlopende achtergronden, ter versterking van de bestaande poule.

Als jij jezelf herkent in onderstaand profiel:

• … je hebt een nieuwsgierige, open houding en weet deze houding ook bij anderen te stimuleren;
  • … je creëert met energie en enthousiasme een veilige, ontspannen en positieve sfeer, waarin mensen zich op hun gemak voelen;
  • … je kunt goed de vertaling maken van kunst en geschiedenis naar de belevingswereld van de mensen in je groep;
  • … je daagt deelnemers uit om te kijken en je weet ze te prikkelen om met elkaar in gesprek te gaan over wat ze zien en ervaren;
  • … je zet algemene, cultuur- en kunsthistorische kennis in om het gesprek te verdiepen en te verrijken;
  • … je brengt balans aan tussen uitleg geven en interactie.

En je voldoet aan de volgende functie eisen:

• … je woont in de regio Leiden;
  • … je bent op regelmatige basis flexibel inzetbaar, doordeweeks en in het weekend – het liefst zo’n vier dagdelen in de week;
  • … je hebt een onderwijs-gerelateerde opleiding, of je hebt didactische vaardigheden ontwikkeld via je studie of (vrijwilligers)werk. Een vooropleiding in de richting (kunst)geschiedenis waarderen we zeer;
  • … je hebt uitgebreide kennis over kunst en geschiedenis in het algemeen en/of de collectie van Museum De Lakenhal in het bijzonder, en bent bereid je verder in deze onderwerpen te verdiepen;
  • … je spreekt eventueel (naast Nederlands) één of meer van de volgende talen vloeiend: Engels, Duits en/of Frans.

Dan nodigen we je van harte uit om te solliciteren!

Wat bieden we jou?

Alle rondleiders werken op ZZP-basis in Museum De Lakenhal. Arbeidstijden zijn flexibel in te delen, op basis van de beschikbare hoeveelheid werk. Het uurtarief is vastgesteld op € 50 exclusief btw. Daarnaast investeert het museum regelmatig in deskundigheidsbevordering, onder andere door een gedegen inwerktraject en jaarlijkse intervisies en trainingen. Hiervoor bieden we een inwerkvergoeding aan.

Is dit iets voor jou?

Maak een motivatiefilmpje van maximaal twee minuten waarin je jezelf voorstelt en vertelt waarom jij onze ideale rondleider bent. Stuur jouw video samen met je CV via wetransfer.com naar a.heesbeen@lakenhal.nl. Je kunt je sollicitatie insturen tot en met woensdag 30 november. De kennismakingsgesprekken vinden plaats op woensdag 14 december. Kandidaten die hiervoor worden uitgenodigd, krijgen tijdig bericht.

Vragen?

Neem voor meer informatie contact op met Anouk Heesbeen – de Vos, Coördinator Educatie & Publieksprogramma, via a.heesbeen@lakenhal.nl.

Meer informatie over de organisatie: zie onze website.
Zie ook de vacaturepagina.