Hoe gaan we om met het coronavirus?

13 december 2022

Hoewel we er in het dagelijks leven steeds minder van merken, is het toch belangrijk om ons er bewust van te zijn dat het coronavirus niet weg is. Ook niet in het onderwijs. Binnen de universiteit volgen we de regels van de Rijksoverheid. We doen een beroep op ieders verantwoordelijkheid om samen voor een veilige studie-en werkomgeving te zorgen. Met alle feestdagen, familiebezoekjes en de tentamenperiode in het vooruitzicht zetten we graag de regels nog even op een rij.

Uitgangspunten en basisregels

• In panden van de Universiteit Leiden gelden de algemene basisregels zoals: hoest en nies in je elleboog, ventileer voldoende en was regelmatig je handen.
  • Doe een zelftest als je klachten hebt en naar de universiteit wilt komen. Je kunt gratis zelftesten ophalen bij de receptie van het KOG. Op vertoon van je LU-card krijg je een test mee.
  • Test je positief voor corona, blijf dan thuis en ga in isolatie. Hiermee bescherm je je (mede)studenten, docenten en collega’s.
  • Weet je niet of je in quarantaine moet? Doe dan de quarantainecheck van de Rijksoverheid. Blijf thuis als de check dat aangeeft, zo houd je je medestudenten en medewerkers gezond en de universiteit geopend.

Voor studenten

• Corona wordt als een 'gewone' ziekte beschouwd. Dat wil zeggen dat studenten die door corona onderwijs missen geen aanspraak kunnen maken op extra voorzieningen.
  • Als je maar één keer afwezig mag zijn tijdens een vak en je mist één bijeenkomst vanwege corona, hoef je niets te doen. Mis je dan toch nog een bijeenkomst, dan ontvang je van het OIC een melding met daarbij de mogelijkheid om een verzoekschrift met een geldige reden in te dienen aan de examencommissie. Als die geldige reden voldoende aannemelijk is, willigt de examencommissie dat verzoek in. Ziekte, waaronder een coronabesmetting, is een geldige reden.
  • Als je door corona niet hebt kunnen deelnemen aan het tentamen, dan ontvang je via het OIC een melding (Voornemen uitsluiting hertentamen) met daarbij de mogelijkheid om een verzoekschrift met een geldige reden in te dienen bij de examencommissie.

Lees meer over de coronaregels bij Rijksoverheid.nl