Geef je toekomst vorm: extra vak voor studenten Geesteswetenschappen

24 januari 2023

Meld je aan voor What’s Next?

Weet jij al wat je later wil worden? Wat ga je precies doen met jouw studie? Krijg je deze vragen vaker? Of denk je er zelf over na? En heb je al een antwoord gevonden? Het is niet gek als je daar tijd voor nodig hebt. Het vormgeven van je toekomst is een van de lastigste én belangrijkste vraagstukken in je leven. Daarom kunnen studenten Geesteswetenschappen in het nieuwe semester het extra-curriculaire vak What’s Next? volgen.

Hulp bij de periode na je studie

Het vak What’s Next? geeft je de handvatten om op een laagdrempelige en creatieve manier na te denken over je werkende leven na de studie. Je leert de methode van ‘Design Thinking’ toe te passen op jouw toekomst. Zo ga je eerst identificeren waar je wel of geen energie van krijgt, op academisch en persoonlijk niveau. Je construeert een kompas om richting te geven aan je ‘life design’. Vervolgens ga je brainstormen over verschillende toekomstpaden voor jezelf. Die paden ga je ‘uitproberen’ met behulp van netwerkgesprekken.

Meer informatie over dit vak vind je in de studiegids:

Ontwerp jouw toekomst

We werken met een design thinking mindset, omdat ontwerpers weten dat perfectie niet haalbaar is, dat falen onderdeel van het proces is en dat je met creativiteit altijd een volgende stap kan zetten. Door creativiteits- en ontwerpoefeningen bouw je aan je creatief zelfvertrouwen. Dit vak gebruikt literatuur uit de hoek van design, psychologie en loopbaanontwikkeling. In kleine sub-groepjes, begeleid door een studentmentor, werk je aan persoonlijke vraagstukken. Door verschillende journaling opdrachten en netwerkgesprekken treed je buiten je comfortzone en bouw je aan je persoonlijke gereedschapskist om met vertrouwen je toekomst tegemoet te treden. Deze life hacks zullen nog vaak van pas komen!

‘Het is een soort bootcamp voor de professionele wereld’

Enkele quotes uit de evaluaties:

‘Giving you insights you never had before.’

‘Really gave me time to think about my choices, options, thoughts in life which otherwise I never would've been able to.’

‘I genuinely feel I learned skills that I'm going to use in my everyday life.’

‘It is totally different than the “normal” courses as it is about yourself. You get to know yourself bettter.’

Studenten Geesteswetenschappen kunnen zich nu aanmelden!

Er is plek voor maximaal 40 bachelor-studenten en 40 master-studenten uit diverse opleidingen. Aanmelden kan via dit formulier.