Gebruik jij ChatGPT voor schrijfopdrachten? Let op de risico’s

15 februari 2023

Het programma ChatGPT is de laatste tijd veel in het nieuws. Deze chatbot beantwoordt vragen met behulp van kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI). Het is bekend dat studenten hier ook gebruik van maken voor schrijfopdrachten.

Voorbereid op een toekomst met AI

Kunstmatige intelligentie zal in de toekomst een grotere rol gaan spelen in de samenleving en in de wetenschap. Dat biedt kansen, maar stelt ons ook voor nieuwe uitdagingen. De Universiteit Leiden ziet het als haar taak om studenten hier op een kritische en verantwoorde manier mee leren om te gaan. We zetten ons ervoor in dat het onderwijs blijft aansluiten op deze ontwikkeling.

Fraude

Hoewel programma’s als ChatGPT een handig hulpmiddel kunnen zijn, vergelijkbaar met spellingcontrole of Wikipedia, kan het geen vervanging zijn van je eigen, originele werk.
Als je voor een schrijfopdracht gebruikmaakt van een AI-programma zoals ChatGPT en dat niet vermeldt, pleeg je fraude en schend je de wetenschappelijke integriteit. Dit kan serieuze consequenties hebben voor je studie.

Vaardigheden ontwikkelen

De andere belangrijke reden om je opdrachten niet door AI-programma’s te laten schrijven, is dat je daarmee je academische ontwikkeling belemmert. Als je voor je schrijfopdrachten vertrouwt op kunstmatige intelligentie ontwikkel je immers niet de vaardigheden die je nodig hebt om af te studeren. Voor je bachelor- of masterthesis zul je onder intensieve begeleiding moeten laten zien dat je onderzoek kunt doen en hierover kunt schrijven. Als je die vaardigheden niet voldoende hebt ontwikkeld, loop je studievertraging op of lukt het je helemaal niet om af te studeren.