Sociaal, Organisatie

Kom 11 februari naar de eerste Living Library Leiden

6 februari 2023

Aankomende zaterdag 11 februari vindt de eerste Living Library plaats in de centrale bibliotheek B plus C. Het event wordt geopend door Decaan Rechtsgeleerdheid, Prof. Joanne van der Leun, en zowel vrijwilligers als "levende boeken"  zijn een combinatie van medewerkers, studenten en stadsgenoten.

Deze Living Library is eerste voortkomend uit een samenwerking tussen de Universiteitsbibliotheek Leiden, B plus C Leiden en Living Library Nederland, een samenwerking die voorkomt uit Leiden, City of Science 2022. Tijdens de 365 dagen nieuwsgierig activiteiten die in het kader van Leiden 2022 werden georganiseerd, organiseerde Prof. Maartje van der Woude (Hoogleraar Rechtssociologie, Van Vollenhoven Instituut) op de dag van de empathie een Living Library aangezien het concept naadloos aansluit bij onderwerpen waar zij zich in haar onderzoek mee bezig houdt: empathie, stereotyperen, vooroordelen, diversiteit en inclusie.

'Deze pilot Living Library smaakte naar meer', aldus van der Woude. Zeker in tijd van toenemende polarisering en stigmatisering is het volgens haar van groot belang om met elkaar in gesprek te blijven. Praten met "vreemden" of mensen die in jouw ogen "anders" zijn, is een belangrijke sleutel naar verbinding.

Op Van der Woude's voorstel om 2x per jaar een Living Library te organiseren, een keer bij B plus C en een keer bij de Universiteitsbibliotheek werd positief gereageerd door het College van Bestuur en de Universiteitsbibliotheek.

Meer informatie over de Living Library van zaterdag 11 februari.

De volgende Living Library, georganiseerd in de Universiteitsbibliotheek, zal plaatsvinden op dinsdag 18 april, 2023. Wil je je voor die Living Library opgeven als boek of als vrijwilliger, vul dan even het online formulier voor boeken/ vrijwilligers in.