Sociaal

Lotgenotencontact voor studenten die te maken hebben gehad met seksueel ongewenst gedrag: aanmelden t/m 7 april

30 maart 2023

In april starten nieuwe lotgenotengroepen voor studenten van de Universiteit Leiden die te maken hebben gehad met seksueel ongewenst gedrag. Heb je behoefte om jouw ervaringen te delen met lotgenoten tijdens begeleide bijeenkomsten, dan is deze groep mogelijk behulpzaam voor jou. De groep komt samen op een locatie buiten de universiteit en wordt begeleid door ervaren medewerkers van Slachtofferhulp Nederland. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige groep.

Wat biedt de groep?

Slachtofferhulp Nederland biedt face to face lotgenotengroepen aan een vaste groep deelnemers. Deze groepen nemen deel aan een vast aantal bijeenkomsten volgens een structuur (met ‘kop en staart’) en worden door 2 medewerkers van Slachtofferhulp Nederland begeleid. Slachtofferhulp biedt geen psychologische hulp, maar faciliteert bijeenkomsten waarin het gaat om erkenning, herkenning en steun vinden bij elkaar.

Voorafgaand aan deelname aan een offline groep vindt eerst een online intake door de begeleiders plaats. Van deelnemers wordt verwacht dat zij alle keren aanwezig zijn. De te bespreken onderwerpen worden in overleg met de deelnemers vastgesteld.

Data en locatie

De Nederlandstalige groep komt bijeen op de volgende data:

• Dinsdag 18 april 14.00-16.00
  • Dinsdag 2 mei 14.00-16.00
  • Dinsdag 16 mei 14.00-16.00

Locatie: Leiden (n.t.b.).

Online intakes: dinsdagmiddag 11 april of woensdag 12 april; tijd in overleg.

Iedere groep bestaat uit minimaal 6 en maximaal 10 deelnemers.

Aanmelden

Wil je je aanmelden voor de lotgenotengroep, dan kan dat tot en met 7 april 17:00 via het online aanmeldformulier. Na 7 april zul je door Slachtofferhulp Nederland worden uitgenodigd voor een intake gesprek. Dit gebeurt zonder tussenkomst van de universiteit.

Naar het aanmeldformulier

Slachtofferhulp Nederland zal vertrouwelijke informatie geheimhouden en op geen enkele manier aan derden ter inzage geven, verstrekken, ter beschikking stellen of anderszins kenbaar maken of openbaren.

Wat is lotgenotencontact?

Het uitwisselen van ervaringen en handvatten met andere ervaringsdeskundigen blijkt voor diverse mensen helpend in de verwerking van iets ingrijpends. De kracht van lotgenotencontact is herkenning en erkenning door ervaringen met elkaar te delen. Lotgenoten kunnen van elkaar leren: hoe zijn anderen ermee omgegaan? Waar liep men tegenaan, en waar kunnen ze samen kracht uit putten? Lotgenotencontact maakt onderlinge steun en begrip mogelijk.

Andere mogelijkheden voor contact met lotgenoten

Mocht de groep voor studenten van de Universiteit Leiden vol zitten, dan kun je overwegen om deel te nemen aan de reguliere groepen van Slachtofferhulp. Deze groepen zijn niet exclusief voor studenten, maar je kunt er wel je verhaal delen met andere lotgenoten uit Nederland. Deze groepen zijn in het Nederlands.

Vind je het nog erg spannend om deel te nemen aan een groep? Je kunt ook anoniem je verhaal delen in de online community van Slachtofferhulp.

Heb je vragen, dan kun je deze stellen via lotgenotencontact@slachtofferhulp.nl.