Gratis HPV-vaccinatie zonder afspraak in Plexus

19 juni 2023

HPV-vaccinatie beschermt je tegen kanker aan de mond- en keelholte, anus, penis, vagina, schaamlippen en baarmoederhals. Ben je geboren tussen 1996 en 2003 en nog niet (volledig) gevaccineerd tegen HPV? Dan kun je je – alléén dit jaar – gratis laten vaccineren. Ook internationale studenten mogen de prik komen halen.

80% krijgt HPV

Acht op de tien mensen raken in hun leven besmet met HPV. Je kunt het virus krijgen als je vrijt met iemand die besmet is en ook via de handen, huid en mond. HPV kan kanker veroorzaken bij zowel vrouwen als mannen. Ook als je al seksueel actief bent, heeft het zin om je te laten vaccineren. De HPV-vaccinatie beschermt tegen toekomstige besmettingen.

Waar en wanneer

In Studentencentrum Plexus, Kaiserstraat 25, 2311GN Leiden

• Donderdag 25  mei
  • Donderdag 1 juni
  • Donderdag 8 juni
  • Donderdag 15 juni
  • Donderdag 22 juni

Openingstijden: 17.30 tot 20.00 uur.
Je kunt zonder afspraak binnenlopen. Vergeet niet een geldig identiteitsbewijs mee te nemen.

Eerste prik vóór de zomervakantie

Voor een optimale bescherming zijn twee prikken nodig met vijf maanden of langer ertussen. Als je de eerste prik vóór de zomervakantie haalt, kun je de tweede dit jaar ook nog gratis krijgen. Vanaf 2024 is HPV-vaccinatie niet meer gratis voor jongvolwassenen tussen de 19 en 27 jaar.

Meer informatie

De HPV-vaccinatie wordt verzorgd door Hecht GGD Hollands Midden. Meer informatie over de HPV-vaccinatie.

Succesvolle eerste HPV-vaccinatieavond bij Plexus

Donderdag 11 mei konden studenten, maar ook niet-studenten voor de eerste keer bij studentencentrum Plexus in Leiden een HPV-vaccinatie halen. Het was dringen geblazen: in tweeënhalf uur tijd lieten bijna 80 jongeren zich kosteloos vaccineren tegen HPV. Op donderdag 25 mei is de tijdelijke HPV-priklocatie van Hecht GGD Hollands Midden in Plexus weer open.

Christely neemt de HPV-prik “voor de zekerheid"