Commissiedebat over internationalisering hoger onderwijs – input universiteiten

14 juni 2023

Op 15 juni spreekt de Tweede Kamer over internationalisering in het hoger onderwijs. Universiteiten, waaronder de Universiteit Leiden, benadrukken het grote belang van internationalisering, maar zien ook de knelpunten die moeten worden opgelost. De Universiteiten van Nederland (UNL) hebben dan ook input geleverd voor het debat. In de informatiebrief voor de Kamer gaan zij in op 1) het grote belang van internationalisering, maar ook op de knelpunten en opgaven die we moeten oplossen, en 2) de voorstellen die de universiteiten daartoe doen.

Om alle positieve effecten van internationalisering te behouden én de gesignaleerde knelpunten aan te pakken, doen de universiteiten vier voorstellen:

1. De sector voert regie op instroom en taal en borgt de toegankelijkheid van het onderwijs.
  2. Een nieuwe norm: internationale studenten leren ook Nederlands.
  3. Ook Nederlandse studenten blijven hun Nederlandse taalvaardigheid verbeteren.
  4. Verbeteren van de blijfkans van internationale studenten na afstuderen i.s.m. hogescholen, gemeenten en provincies.

De volledige informatiebrief lees je hier.

Hester Bijl over internationale studenten

In haar collegecolumn stond rector magnificus Hester Bijl al eerder stil bij dit onderwerp. Over het belang van internationale studenten en medewerkers zegt ze: “Ik zie hen als cruciaal onderdeel van onze academische gemeenschap. We werken samen met een heleboel andere universiteiten en internationale partners en daar hoort een internationale gemeenschap bij, ook binnen de studentenpopulatie.”

Verder lezen? Hier vind je Hesters collegecolumn 'Grenzen aan instroom internationale studenten?'