Facilitair

Samen meer doen voor minder afval: herbruikbaar servies wordt de standaard

5 juli 2023

De Universiteit Leiden wil bijdragen aan een duurzame samenleving, een gezond klimaat en het reduceren van afval en zwerfafval. Daarom zijn er al diverse maatregelen genomen wat betreft productverpakkingen in de cafés en restaurants. De volgende stap: geen wegwerpplastic meer.

De universiteit zet zich ervoor in om het gebruik van wegwerpplastic tegen te gaan. Dit is in lijn met het overheidsbeleid en ‘Pure’, een integraal concept vanuit het Universitair Facilitair Bedrijf (UFB) waarbinnen aandacht en verantwoordelijkheid is voor gezondheid, mens en milieu, en sociale cohesie.

Zo worden enkel verpakte plakjes kaas en dergelijke monoverpakkingen niet meer verkocht. Ook worden belegde broodjes verpakt in duurzame, papieren verpakkingen, en wordt er slim ingekocht om nog minder afval te produceren.

De volgende stap is om als universiteit het gebruik van wegwerpproducten tegen te gaan. Vanaf 1 januari 2024 zal er daarom helemaal geen wegwerpplastic meer verstrekt worden. Voor die tijd willen we al stapsgewijs naar een wegwerpplasticvrije universiteit gaan.

Cafés en restaurants

In de universitaire cafés en restaurants worden de zogeheten Billie Cups ter beschikking gesteld. Wanneer je deze herbruikbare beker weer inlevert krijg je een munt (Billie Coin), waarmee je de volgende keer weer een schone Billie Cup of 1 euro korting kunt krijgen.

Ook kan je in de cafés en restaurants je je eigen beker gebruiken. Uiteraard wordt ook regulier serviesgoed aangeboden.

In de cafés en restaurants worden per 1 augustus 2023 geen wegwerpproducten meer verstrekt.

Grote warme drankenautomaten

De grote warme drankenautomaten zullen per 15 november geen wegwerpbekers meer verstrekken. Vanaf 15 oktober kan je ook al bij deze automaten terecht met je eigen beker of Billie Cup.