Genomineerde teams Casimirprijs (uitreiking op 5 september)

21 augustus 2023

Tijdens de opening van het academisch jaar, op dinsdag 5 september 2023, zal de Casimirprijs 2022-2023 worden uitgereikt. De Casimirprijs is een facultaire waardering van onderwijsteams die vernieuwing en innovatie in onderwijs realiseren. Hierbij zijn impact binnen onze academische gemeenschap, en een evidence-informed werkmethodiek, van groot belang.

De volgende teams zijn dit jaar genomineerd voor de Casimirprijs:

E-learning Zelfmoordpreventie

Vanaf 2021 heeft onderstaand team een landelijke doorlopende leerlijn suïcidepreventie voor het psychologieonderwijs ontwikkeld, getest en uitgerold. I.s.m. 113 Zelfmoordpreventie en RINOgroep Utrecht is digitaal lesmateriaal (e-learning modules) ontwikkeld dat op een blended wijze in het Bachelor, Master en Post-Master onderwijs wordt ingezet.

Bij het project ‘E-learning Zelfmoordpreventie’ zijn vanuit het instituut Psychologie de volgende collega’s betrokken: Joanne Mouthaan, Mila Troskie, prof.dr. Maartje Schoorl, prof.dr. Willem van der Does, drs. Taarique Debidin, drs. Marieke Bos, drs. Bianca Boyer, dr. Kim de Jong, drs. Jacqueline Guicherit-Dicke en dr. Pascal Haazebroek.

Family Dinner

In de ‘Family Dinner’ app, ontwikkeld door Zsuzsika Sjoerds en Sebo Uithol (Instituut Psychologie) ontmoeten studenten fictieve karakters bij een familie-etentje, waarbij zij drogredenen, biases en retoriek leren herkennen in de gesprekken tussen familieleden. Dit project heeft als doel om bachelorstudenten in het vak ‘Psychology and Science’ te trainen in kritisch denken, met game-elementen om de motivatie en interactie nog verder te verhogen. Er wordt momenteel onderzocht of de app in meer contexten gebruikt kan worden.

Transition to R

Bij Politieke Wetenschappen is er in het statistiekonderwijs overgeschakeld naar een open-source alternatief voor SPSS: R. Dit past bij de ontwikkelingen op het gebied van Open Science, ook wordt R inmiddels steeds meer gebruikt in het werkveld. Leila Demarest, Tom Louwerse, Tim Mickler en Josh Robison hebben materialen ontwikkeld ter ondersteuning van docenten en studenten, zoals kennisclips over R (in samenwerking met Marijn Nagtzaam) en een Brightspace training voor docenten.