Facilitair

Do’s and don’ts om warm te blijven én energie te besparen

1 november 2023

Vastgoedbedrijf Universiteit Leiden heeft gemerkt dat de klachten over kou in onze gebouwen de laatste tijd zijn toegenomen.

‘De overgang van zomer naar herfst is dit jaar weer snel verlopen, wat heeft geresulteerd in koelere gebouwen. Het beleid van de Universiteit Leiden blijft onveranderd, waarbij we de temperatuur in de gebouwen handhaven op 19°C. Die 19°C heeft sinds 2022 ca 9% besparing op de energierekening opgeleverd, evenals een enorme bijdrage in het terugdringen van onze CO2-uitstoot als organisatie. Daar kunnen we samen best trots op zijn! Wel is het belangrijk om koude klachten serieus te nemen. We adviseren vriendelijk om de tips te volgen waarmee je warm te blijft en tegelijkertijd energie bespaart. Hieronder wat do’s en don’ts:

Do's Don'ts
Draag warme kleding en drink warme dranken Laat de radiatoren in lege ruimtes niet aan staan
Zorg voor regelmatige lichaamsbeweging Zet radiatoren in ruimtes niet op maximaal
Zonneschermen omlaag om warmte binnen te houden Gebruik geen elektrische- of straalkachels
Sluit deuren
Werk samen in één kamer
Overweeg thuis te werken op maandag vanwege langere opstart warmte-installaties.

Bij echte technische problemen, zoals ruimtes waar de temperatuur onder 19°C blijft, graag melden bij de Servicedesk van het KOG.

'Laten we deze uitdaging samen aangaan en bijdragen aan een warmere, milieuvriendelijke en efficiënte universitaire omgeving. Dank jullie wel voor jullie begrip en medewerking!’

- Namens Vastgoedbedrijf Universiteit Leiden en facilitair management Faculteit der Rechtsgeleerdheid.