Veiligheid

Donderdag 14 en 21 december opnieuw prikken tegen HPV in Plexus

11 december 2023

Op 7 december konden studenten en ook niet-studenten - net als dit voorjaar - weer een HPV-prik halen in studentencentrum Plexus. In twee uur tijd lieten 160 jongeren zich kosteloos vaccineren tegen HPV. Wil je ook de gratis HPV-vaccinatie? Dan is het belangrijk om deze nog in 2023 te halen. In Plexus kan dat op donderdag 14 en 21 december.

HPV-vaccinatie zonder afspraak in Plexus

HPV-vaccinatie beschermt je tegen kanker aan de mond- en keelholte, anus, penis, vagina, schaamlippen en baarmoederhals. Voor een optimale bescherming heb je twee prikken nodig met minstens vijf maanden ertussen.

Ben je tussen de 19 en 27 jaar (geboren tussen 1996 en 2003) en heb je nog geen of nog maar 1 HPV-prik gehad? Dan kun je je eerste of tweede HPV-prik gratis halen op donderdag 7, 14 en 21 december in studentencentrum Plexus. Ook internationale studenten mogen de prik komen halen.

80% krijgt HPV

Wist je dat acht van de tien mensen in hun leven besmet raken met het HPV-virus? Je kunt dit virus krijgen door seks met iemand die besmet is, maar ook door aanraking met handen, huid of mond. Ook als je al seksueel actief bent, is vaccineren zinvol. De HPV-vaccinatie beschermt tegen toekomstige besmettingen.

Stel je HPV-prik niet langer uit

Vanaf 1 juni 2024 is HPV-vaccinatie niet meer gratis voor jongvolwassen mannen en vrouwen. Stel je HPV-prik daarom niet langer uit. Want haal je de eerste prik na 2023? Dan kun je - vanwege de vijf maanden interval - pas na 1 juni 2024 de tweede prik krijgen en moet je die zelf betalen. Dit kost je ruim € 200 per prik. Nog een goede reden om de prik dit jaar te halen: tot 1 juni 2024 is de HPV-prik op veel minder plekken en minder vaak verkrijgbaar. Grote kans dat je dan dus verder moet reizen voor je HPV-prik.

Data & tijden

Hecht GGD Hollands Midden verzorgt de HPV-vaccinatie in Plexus op:

• Donderdag 7, 14 en 21 december 2023
  • Openingstijden: 18.00 tot 20.00 uur
  • Adres: Kaiserstraat 25, 2311GN Leiden

Je kunt zonder afspraak binnenlopen. Neem je ID mee, want: zonder ID geen prik!

Meer weten?

Bekijk de website van de GGD voor meer informatie over de HPV-vaccinatie.