Sociaal

Bij wie kun je terecht als het even niet zo goed gaat?

16 januari 2024

Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Misschien behaal jij dit jaar je Propedeuse, je bachelor of misschien wel je master. Het zijn allemaal grote mijlpalen die veel tijd, energie en doorzettingsvermogen vergen waarmee je mentale gezondheid onder druk kan komen te staan. De mentale welzijn is groot belang voor een sterk gevoel van veerkracht, om zo uitdagende perioden door te komen. En niet onbelangrijk, gezonde geestelijke gesteldheid bevordert niet alleen een positieve leeromgeving, maar biedt ook de ruimte om op persoonlijk vlak te groeien!

Waar kun je terecht?

Zoals je misschien wel weet, zet onze faculteit zich vanuit verschillende hoeken in om het algemeen studentenwelzijn te verbeteren. Hierbij is zowel aandacht voor het oplossen van problemen en knelpunten, als voor de preventie. Indien je te maken hebt met persoonlijke omstandigheden die je welzijn en daarmee je studieresultaten (kunnen) beïnvloeden is het eerste aanspreekpunt de studieadviseur. Daarnaast kan een studentpsycholoog je helpen door middel van individuele begeleiding. Denk hierbij aan faalangst, motivatieproblemen, somberheid of (ernstige) stress. Soms kan een workshop of training al goed helpen bij het ontwikkelen van studievaardigheden en persoonlijke groei. Deze workshops en trainingen worden gegeven door de studentpsychologen en kunnen je helpen met bijvoorbeeld studiezelfvertrouwen, zelfbeeld, uitstelgedrag en stressvermindering.

Peer Support

Goed om te weten is dat ook jouw medestudenten voor je klaar staan; studeren doen we samen. Of het nu gaat om studie gerelateerde of meer persoonlijke onderwerpen; aan de faculteit Rechten staat een student uit het Student Support Team dagelijks (van 12:00-14:00 uur) voor je klaar in de Student Living Room van het KOG om een praatje met je te maken en een luisterend oor te bieden. Het is oké om uit te spreken dat het af en toe niet zo goed gaat. Bijna iedere student heeft hier wel eens mee te maken. Ook moedigen we je aan om ervaringen te delen met vrienden of klasgenoten. Praten over je gevoelens helpt je bij de ontwikkeling van zelfreflectie, waardoor je jezelf beter leert kennen en erachter komt waar je veel energie van krijgt en wat jou juist meer energie kost.

Spreek je uit

Maak contact en vraag eens aan een vriend of klasgenoot hoe het met diegene gaat of spreek zelf uit dat het soms minder gaat. Realiseer je dat je er niet alleen voor staat dit jaar, het is oké om hulp te vragen. Studieadviseurs, studentpsychologen en Peer Support Studenten staan voor je klaar om te luisteren en te ondersteunen. Laten we aankomend jaar ons gezamenlijk inzetten om het stigma rondom het praten over mentale gezondheid te doorbreken, zodat iedereen zich vrij voelt om over mentale welzijn te praten en zo stappen te kunnen zetten om dit komend jaar, en de jaren daarop, te verbeteren.

Contact

Heb jij zelf goede ideeën over hoe wij als faculteit Studentenwelzijn kunnen verbeteren? Neem dan contact op met de Student Wellbeing Officer Susanne Deen, of spreek een van de Peer Support Studenten aan in de Living Room.