Facilitaire update: gebouw, gevel en begane grond

24 januari 2024

Wie deze maand januari op het KOG aanwezig was, kan het niet zijn ontgaan dat er flink wat is verbouwd op de begane grond. Met name de collegezalen en de B0-gang zijn aangepakt. Inmiddels gaan de inspanningen voor een groene achtergevel gewoon door. Lees hieronder wat er op facilitair gebied is gebeurd en wat er op de planning staat.

Nieuw meubilair in Grotiuszaal

Grotiuszaal

In de Grotiuszaal (A0.51) zijn de audiovisuele middelen vervangen alsmede de docentendesk. Daar is nu een ‘rechtspraakmeubel’ voor in de plaats gekomen, zoals ook in de Mootcourtruimte A0.28 staat. De zaal wordt primair ingezet voor het reguliere onderwijs. Naast een esthetische verbetering kan de ruimte nu tijdens open dagen en andere (publieke) bijeenkomsten ook fungeren om bijvoorbeeld de pleitdagen van Mootcourt te presenteren. Komend jaar zal ook de stoffering van de stoelen worden vervangen.

Glazen puien in de B0-gang

B0-gang

De gang die als ‘ader’ door de werkgroepzalen in de B0-vleugel loopt werd door velen ervaren als ‘klinisch’ en ‘weinig inspirerend’. Aan de hand daarvan is in overleg met facilitair management, marketing en communicatie, student support en hoofd onderwijs-en studentzaken een plan opgesteld om de werkgroepzalen te voorzien van glazen puien. Op deze manier schijnt er meer daglicht door de gang en voorziet het de ruimtes van meer licht en een open sfeer. De glazen puien zijn voorzien van ‘boekenfolie’ tegen directe inkijk.

Lorentzzaal in de steigers

De Lorentzzaal

De Lorentzzaal (A1.44) is één van onze meest indrukwekkende en representatieve zalen. Sinds de Rechtenfaculteit het KOG in gebruik nam in 2004 is er geen groot onderhoud meer aan deze zaal gepleegd. Inmiddels is er een start gemaakt met een grote onderhoudsbeurt zoals het schilderen van de muren. Ook de audiovisuele apparatuur is vervangen. Komende zomer worden het plafond en alle stoelen opnieuw in de lak gezet.

Groene gevel

Eerder schreven we over de vergroening van de achtergevel van het KOG. Waar staan we nu in het proces? Helaas was het bestaande ontwerp afgekeurd door de welstandscommissie. Een nieuw ontwerp wordt in februari 2024 ingediend. Hoewel het mogelijk is om bezwaar in te dienen, ligt het in lijn met de verwachting dat dit ontwerp goedgekeurd wordt en er tot realisatie kan worden overgegaan.

Kluisjes

De afgelopen weken zijn er op verschillende afdelingen kluisjes geplaatst. Ze zijn weggehaald uit de gang bij de bibliotheek van het KOG omdat studenten er geen gebruik van maakten. Na een kleine visuele upgrade zijn in samenspraak met de instituutscoördinatoren geschikte plekken op de afdelingen aangewezen. Als medewerker mag je gewoon een kluisje in gebruik nemen. Handig voor degenen die gebruik maken van de flexplekken! Tenslotte nog wat mededelingen:

Printers vervangen

Op 7 februari (Sterrewacht) en 12 februari (KOG) worden alle multifunctionele printers vervangen. De LU-Cardpalen naast de printers zijn overbodig geworden omdat je bij de nieuwe printers de LU-Card tegen het apparaat zelf moet aanhouden. Meer informatie volgt nog.

Universitair netwerk en gebouwen niet beschikbaar

Tijdens het weekend van 17-18 februari zijn het universitaire netwerk en alle gebouwen vanaf 9.00 uur op zaterdag 17 februari niet beschikbaar. Zowel thuis als op de universiteit heb je tijdens het onderhoud geen toegang tot het universitaire netwerk en de gebouwen.