Stage vacature: junior-directeur publiek & programma bij Villa Mondriaan

28 februari 2024

Villa Mondriaan is een museum over de jonge jaren van Piet Mondriaan. Mondriaan verwierf wereldfaam in Parijs en New York. Minder bekend is dat zijn schilderscarrière begon in Winterswijk, waar hij van zijn achtste tot zijn twintigste levensjaar woonde. Hier ontdekte Piet Mondriaan zijn passie voor tekenen en schilderen en werkte hij aan de ontwikkeling van het talent dat hem zou doen uitgroeien tot één van de belangrijkste vernieuwers van de schilderkunst. Museum Villa Mondriaan toont aan de hand van het vroege werk van Mondriaan zijn ontwikkeling tot de grote meester en trekt een parallel met de vernieuwers van vandaag.

Misschien ben jij ook wel één van onze nieuwe vernieuwers, als junior-directeur publiek & programma (juli t/m december 2024):

Als junior-directeur heb je de dagelijkse leiding over het museum en ben je het spilpunt van jouw afdeling. Als lid van het directieteam zit je boven op alles wat er achter de schermen gebeurt en maak je dus kennis met veel facetten van het museumwerk. Museum Villa Mondriaan staat voor jong talent en is een perfecte springplank voor jouw carrière. De dagelijkse bezigheden omvatten hoofdzakelijk de volgende taken:

• Schrijven van teksten voor online- en offlinekanalen, van zaaltekst tot persberichten en social media posts;
  • Medeverantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het communicatieplan omtrent de nieuwe tentoonstellingen;
  • Ondersteunen bij de externe communicatie van het museum aan de hand van het Brand Book en Brand Manual;
  • Ontwikkelen van activiteiten om het netwerk rond museum Villa Mondriaan, bestaande uit Vrienden, sponsors en donateurs, uit te breiden en blijvend bij het museum te betrekken;
  • Aanspreekpunt zijn voor vrijwilligers;
  • (Praktische) hulp bij het ontwikkelen van tentoonstellingen;
  • Programmeren van evenementen en lezingen;

Wat bieden wij?

• Een stageduur & werkweek die we in overleg met elkaar afstemmen;
  • Stagebegeleiding en coaching van de directeur en medewerker bedrijfsvoering van het museum;
  • De mogelijkheid om samen met jouw collega junior-directeur (gratis) te wonen in een volledig ingericht appartement in het museum, met een grote (moes)tuin en in het centrum van Winterswijk;
  • Een stagevergoeding van €100 tot €200 per maand (afhankelijk van het aantal uren) voor verdere onkosten;
  • Een prachtige kans om ervaring op te doen met het museumwerk in al zijn facetten én deel uit te maken van de museumdirectie;
  • Een groot netwerk van o.a. voormalig junior-directeuren en museumpartners.

Wie zoeken wij?

Villa Mondriaan bestaat uit een divers team. Directeur Jana Roovers biedt dagelijkse begeleiding. In overleg mag je zelfstandig zwaartepunt leggen op de taken die voor jou belangrijk zijn. Dit gaat altijd in overleg met je begeleider. Villa Mondriaan is ervan overtuigd dat het benutten van verschillende talenten en perspectieven ons beter maakt. Je visie (voor het museum en je eigen carrière) is belangrijker dan je CV. Omdat we nieuwe stemmen waarderen hebben we geen vaste eisen, maar om een beeld te schetsen van onze voorgaande junior-directeuren:

• Een (HBO/WO) bachelor 3 of masterstudent, of recent afgestudeerde, bijvoorbeeld marketing & communicatie of kunstacademie;
  • Houdt focus op de prioriteiten en kan de eigen werklast balanceren;
  • Beheerst de Nederlandse taal, Duits is een pre;
  • Affiniteit met kunst en cultuur;
  • Ervaring in leidinggeven en organiseren met een goed ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel.

Geïnteresseerd in een stage bij museum Villa Mondriaan?

Je kunt tot en met zondag 17 maart je cv en motivatiebrief aanleveren. Op 20 en 27 maart vinden de gesprekken plaats. Je sollicitatie kun je richten aan Jana Roovers, directeur, via info@villamondriaan.nl. Voor meer informatie kun je contact opnemen met: 0543-515400.