KNIR Cursus: Constantijn en Rome

14 maart 2024

Cursus: Constantijn en Rome

Constantijn is één van de bekendste keizers uit het Romeinse Rijk. Vlak voor de slag bij de Milvische Brug in 312 n.C. zou hij zich bekeren tot het christendom. Na de overwinning kreeg hij de macht in Rome te pakken en in de jaren erna greep hij de macht in het gehele keizerrijk. In zijn jaren als keizer gaf hij letterlijk en figuurlijk vorm aan de christelijke kerk. Hij liet nieuwe kerken bouwen, beïnvloedde de christelijke architectuur en beeldtaal, en bemoeide zich met de inhoud van het geloof. Onder zijn leiding kreeg Rome een ander gezicht: het was het begin van Rome als christelijke stad. In de cursus analyseren we het Rome van Constantijn. We bezoeken de belangrijkste plaatsen in Rome die met Constantijn en zijn directe voorgangers in verbinding staan, musea, archeologische sites, kerken en catacomben. Sommige van deze plaatsen worden speciaal voor de cursisten opengesteld.

Datum: 21 juni - 1 juli (voorbereidende bijeenkomst in Nederland op zaterdag 11 mei)

Voertaal: Nederlands

Voor: BA met een positief BSA, (R)MA en PhD

Studiepunten: 6 ECTS

Deadline: 29 maart

Klik hier voor meer info en om je aan te melden.

Het KNIR

Ben jij geïnteresseerd in Italiaanse (kunst)geschiedenis, archeologie of architectuur? Dan ben je bij het KNIR aan het juiste adres! Het Koninklijk Nederlands Instituut Rome is het oudste en grootste van de Nederlandse Wetenschappelijke Instituten in het Buitenland. Het KNIR biedt een unieke omgeving waarin studenten en onderzoekers van diverse achtergronden in de geesteswetenschappen kunnen werken in een bij uitstek interdisciplinaire en internationale context. De onderzoeksfaciliteiten van het instituut, met de uitgebreide bibliotheek die 24/7 ter beschikking staat van onze gasten, het nieuwe laboratorium voor materiële cultuur en digitale methoden, de nabijheid van musea, archieven en archeologische sites, en de talrijke contacten met Italiaanse en internationale wetenschappelijke instellingen in Rome en elders, geven het Instituut een belangrijke rol als verbinder tussen de Nederlandse, Italiaanse en internationale academische gemeenschap.

Ben je geïnteresseerd? Schrijf je dan in via de website van het KNIR. Heb je nog vragen of twijfels? Neem vooral contact op met de ambassadeurs van het KNIR. Zij kunnen je alles vertellen en helpen je graag bij de aanmelding.