Sociaal

Vacature Bestuur Stichting PraatErover!

12 maart 2024

Het bestuur van PraatErover! zoekt een student voor het stichtingsbestuur. Als bestuurslid van Stichting PraatErover! draag jij bij aan het bieden van laagdrempelige gratis psychologische hulpverlening voor jongvolwassenen. Je werkt ca. 5 uur per week samen in een team van 4 (dan 5) bestuursleden die enthousiast en gemotiveerd zijn om de maatschappij een stukje beter te maken.

Over Stichting PraatErover!

PraatErover! biedt laagdrempelige, gratis psychologische hulp aan jongvolwassenen, opgezet door studenten voor studenten. We zijn beschikbaar voor meer dan 21.000 studenten in Leiden en Rotterdam en daar zijn we trots op! Tegelijkertijd zijn de eerste stappen gezet met een uitbreiding naar Delft, Den Haag, Amsterdam en Nijmegen.

Kijk voor meer informatie op www.stichtingpraaterover.nl.

Stichting PraatErover! biedt studenten direct toegang tot hoogwaardige hulpverlening zonder wachtrijen.

Onze missie is: studenten direct toegang bieden tot hoogwaardige hulpverlening zonder wachtrijen. Als nieuw bestuurslid draag je bij aan het versterken van studentenwelzijn en het realiseren van onze gepassioneerde doelstellingen.

Wat verwachten we van je?

De werkzaamheden van een bestuurslid van PraatErover! zijn:

• Een keer per week een vergadering met het bestuur en 2 keer per jaar een vergadering met de raad van toezicht.
  • Het beheren van je eigen portefeuilles waarvan de inhoud gezamenlijk verdeeld wordt op de wekelijkse vergaderingen.
  • Een zelfstandige werkhouding.
  • Eigen inbreng om jongvolwassenen laagdrempelige psychologische hulp te bieden.
  • In staat zijn om eigen projectjes (bijv. studentensteden waar PraatErover! opgezet moet worden) op je te nemen en daar de regie over te nemen.
  • Het bijwonen van gesprekken met andere verenigingen, GGD, gemeenten, overheid, mentaal welzijnsbijeenkomsten.

Wat kun je van ons verwachten?

Bij PraatErover! kun je rekenen op:

• Een leuk team dat samenwerkt aan het bereiken van een prachtig doel, waarbij we tegelijkertijd veel plezier beleven. Naast de vergaderingen eten we een keer per maand samen en proberen we een keer per maand een fysieke werksessie in te plannen.
  • Het opbouwen van een netwerk binnen de politiek en de wereld van mentaal welzijn.
  • Gemeentelijke en landelijke erkenning: Stichting PraatErover! heeft al meerdere prijzen en onderscheidingen gewonnen. Jij draagt bij aan deze stichting en deze erkenning zal jou ook toekomen.
  • Constructieve vergaderingen waarin iedereen taken krijgt die bij zijn of haar ambities passen.
  • Ruimte om nieuwe dingen te proberen en eigen ideeën in te brengen.
  • Evenveel zeggenschap als het huidige bestuur, zodat jouw stem gehoord wordt.
  • De mogelijkheid en het gevoel dat daarbij komt om echt iets bij te dragen aan de maatschappij. PraatErover! helpt studenten in heel Nederland met hun mentaal welzijn en jij draagt bij aan het mogelijk maken en vergroten van dit aantal.

Wie ben jij?

Jij bent of een student die of geïnteresseerd is in een algemene functie in het bestuur met de eerder genoemde taken of een student die zich over een specifiek onderdeel van de stichting wilt ontfermen - zoals de sociale media of het organiseren van evenementen.

Ook ben je:

• Zelfstandig, proactief, een harde werker en betrouwbaar.
  • Geïnteresseerd in bestuurlijke processen, politiek en subsidies en samenwerkingen met andere verenigingen en mentaal welzijnsorganisaties
  • Gedreven om iets goeds te doen voor je medestudenten.
  • Vol eigen ideeën over hoe je kunt bijdragen aan een mentaal gezonde generatie.
  • In het bezit van uitstekende communicatieve vaardigheden.
  • Vaardig in de Nederlandse taal, zowel in lezen, schrijven als spreken.

Heb je vragen over de functie? Stel ze gerust aan het huidige bestuur via info@stichtingpraaterover.nl.

Claire van Megen

Voorzitter Stichting PraatErOver! en student aan de Academische Pabo

Claire van Megen

"Ik zie dat het niet goed gaat met veel van mijn medestudenten. Hier moet verandering in komen!"

Claire van Megen studeert aan de Academische Pabo van de Universiteit Leiden. Vorig studiejaar was ze bovendien bestuurslid en vertrouwenspersoon van haar studentenvereniging. In die tijd zag Claire dat het niet goed gaat met veel van haar medestudenten. "Door mijn positie sprak ik naast mijn eigen vrienden ook veel onbekende studenten die worstelen met uiteenlopende mentale problematiek. Hier moet verandering in komen. Ik hoop dat PraatErover! het begin kan zijn van een nieuwe gemeenschappelijke voorziening: gratis laagdrempelige hoogwaardige psychische hulpverlening voor studenten."

Claire van Megen is verkozen tot de Persoon van het Jaar door het Leidsch Dagblad vanwege haar inzet voor het welzijn van haar medestudenten via haar Stichting PraatErover!.