Nieuwe verkiezingen studentgeleding Faculteitsraad Geesteswetenschappen

26 april 2024

Een van de kandidaatstellingen voor de studentgeleding van de Faculteitsraad Geesteswetenschappen is over het hoofd gezien, waardoor de betreffende partij niet op het digitale stembiljet terecht is gekomen. De verkiezingen voor de studentgeleding van deze faculteitsraad worden daarom op een later moment opnieuw gehouden.

De partij in kwestie heeft een verzoekschrift ingediend bij de Commissie voor de Beroep- en bezwaarschriften, Kamer voor Verkiezingen (het CBB). De CBB heeft op 26 april 2024 een voorziening getroffen, die inhoudt dat deze studentenpartij alsnog aan de kandidatenlijst is toegevoegd. Aangezien de partij niet heeft deel kunnen nemen aan de verkiezingen en studenten dus niet op deze partij hebben kunnen stemmen, worden de verkiezingen voor de studentgeleding van FGW opnieuw gehouden.

Wij vinden het vervelend voor alle betrokkenen, omdat de reguliere verkiezingen net zijn afgerond. De studentenpartijen hebben zich de afgelopen periode ingezet door het voeren van campagne en ook de kiezers zullen opnieuw hun stem moeten uitbrengen. Het Centraal stembureau zal in overleg met de betrokken partijen op korte termijn een nieuwe datum voor de verkiezingen plannen. De kiezers en de partijen worden hier tijdig over geïnformeerd.

De uitslag van de overige verkiezingen zijn vrijdagmiddag 26 april om 15.00 bekendgemaakt.