Sociaal

Call for papers: bijdragen van (master)studenten gezocht voor studentenuitgave Mediaforum, tijdschrift voor media- en communicatierecht

15 mei 2024

Ben je een gevorderde (of een net afgestudeerde) student aan een Nederlandse universiteit (master of eind bachelor) en ben je geïnteresseerd in het media- en informatierecht? Dan nodigen wij je hierbij van harte uit om een bijdrage te leveren aan de tweede studentenuitgave van het tijdschrift Mediaforum.

Enkele voorbeelden van onderwerpen die binnen de thematiek van de uitgave vallen, zijn:

• de vrijheid van meningsuiting online;
  • het reguleren van (massa)media (incl. de European Media Freedom Act);
  • de verantwoordelijkheden van nieuwe actoren in het publieke debat;
  • de verspreiding van desinformatie;
  • nieuwe Europese internetregulering zoals de Digital Services Act;
  • journalistieke vrijheden, SLAPPs, enz.

Andere invalshoeken kunnen vanzelfsprekend ook mooie artikelen opleveren. Zie hier de bijdragen uit de vorige editie.

Bijdragen mogen de vorm hebben van een herschreven paper of scriptie, maar je mag er ook voor kiezen een artikel speciaal voor de studenteneditie van Mediaforum te schrijven. We verwelkomen bijdragen van verschillende aard: er is ruimte voor theoretisch-wetenschappelijke bijdragen, praktijk-georiënteerde artikelen en diepgravende jurisprudentie-analyses. Ook media-, communicatie- of informatierecht studeren is geen vereiste, zolang het onderwerp maar binnen dat thema past. De papers dienen in het Nederlands geschreven te zijn.

Het doel van deze studenteneditie is om studenten die gefascineerd zijn door juridische vraagstukken op het snijvlak van media en recht de kans te bieden daarover te publiceren. Tijdens het schrijfproces worden studenten begeleid en krijgen ze gerichte feedback van academici en/of juristen uit de praktijk, die ze helpen hun paper, scriptie of voorstel om te schrijven naar een wetenschappelijk artikel van formaat.

Aanmeldingsprocedure

Geïnteresseerd? Stuur dan een abstract en een (beknopte) inhoudsopgave of outline van je beoogde artikel naar mediaforum.student@gmail.com.

Deadline: maandag 10 juni 10:00.

Zorg dat je aanmelding de volgende zaken bevat:

• Je volledige naam.
  • E-mailadres (dit wordt vanzelfsprekend vertrouwelijk behandeld).
  • Naam universiteit, afstudeerdiscipline en (verwachte) datum van afstuderen.
  • Een abstract van +- 500 woorden (max. 1 pagina), met daarbij een inhoudsopgave of outline van het paper én een (concept)bibliografie.
  • (Indien van toepassing) De paper/scriptie waarop het artikel is gebaseerd.
  • Moet de paper of scriptie nog geschreven worden, stuur dan het liefst een ander geschreven stuk als voorbeeld mee.