Universiteit Leiden

nl en

Onderwijs, Organisatie

Stem op jouw vertegenwoordigers in de Opleidingscommissie Cybersecurity & Cybercrime

6 oktober 2025

Jouw stem telt, breng nu je stem uit voor jouw vertegenwoordigers in de Opleidingscommissie (OLC).

De OLC speelt een cruciale rol bij het waarborgen van de academische kwaliteit van onze opleidingen. De Opleidingscommissie houdt toezicht op de kwaliteit van vakken en adviseert de opleidingsdirecteuren hierover. Ook fungeert het als klankbord. Het is een van de belangrijkste manieren waarop we te weten komen wat studenten denken, hoe ze de opleiding beoordelen en om hun suggesties voor wijzigingen doorgeven. Bovendien houdt het ons scherp over wanneer of waar dingen verbeterd kunnen worden. De opleidingscommissie is dit jaar extra belangrijk, omdat we nog volop bezig zijn met de ontwikkeling van de leerlaar 2 en 3. Er zijn 3 plekken beschikbaar, dus door te stemmen bepaal jij wie jou hierin vertegenwoordigt!

Beschikbare posities, kandidaten en stemmen

Er zijn drie plaatsen beschikbaar, de kandidaten kun je bekijken op deze webpagina.

De verkiezingen vinden volledig online plaats. Vanaf woensdag 8 oktober 2025 (10.00 uur) kun je via deze link je stem uitbrengen op elk apparaat met een internetverbinding. Via deze link moet je inloggen met je studentaccount met bijbehorend wachtwoord. Er opent zich dan een venster met daarin de verkiezing waarvoor jij in aanmerking komt (wanneer deze open/live staat). Je ontvangt ook een mail met deze link. 

De stemperiode loopt tot woensdag 15 oktober 2025, 15.00 uur. Zorg dat je je stem op tijd uitbrengt!

Belangrijke informatie

  • Je kunt stemmen via deze link . Je moet inloggen met je studentaccount met bijbehorend wachtwoord. Er opent zich een venster met daarin de verkiezing waarvoor jij in aanmerking komt (wanneer deze open/live staat). 

  • Je kunt slechts één kandidaat kiezen.

  • Alleen studenten van BSc Cybersecurity & Cybercrime mogen hun stem uitbrengen.

Kandidaten

Alex van Hattum

In de eerste weken van deze studie waren mij al een aantal dingen opgevallen die ik anders zou aanpakken. Een van deze is de benadering en omschrijving rondom AI. Ik ben van mening dat de beste manier om de kwestie van AI in het onderwijs aan te pakken is door te beginnen met het begrijpen van AI. Studenten hebben voor zo ver ik ervan op de hoogte ben nog nooit inhoudelijk geïnformeerd over de 'anatomie' van AI.

Verder houd ik me regelmatig bezig met de uitvoering van het onderwijs met het einddoel in gedachte. Er een grote behoefte aan specialisten, met ervaring en kennis over het binnenwerk van de digitale wereld. 
Moderne technologie heeft in de laatste paar jaren het steeds moeilijker gemaakt om te leren over computers. Systemen zoals Chromebooks, Macs en recent ook Windows maken de computers meer gebruikersvriendelijk en ‘hands off’. Hoewel dit geweldig is voor toegankelijkheid, zorgt dit ervoor dat voor veel mensen de computer een zwarte doos is. Zo hoor ik nog regelmatig over hoe mensen al blij zijn om de aanknop te vinden.
Binnen de studie van Cybersecurity & Cybercrime lijkt het me belangrijk om de studenten te onderwijzen als de meester van computers in plaats van een slaaf aan computers. Een arts of medicus zonder begrip van anatomie is meestal ook niet geweldig.

Hierom is mijn doel om de 'link' te leggen tussen de wereld van cyberspace en mijn medestudent. Als iemand met een been in de cyber wereld en het ander in de studenten wereld, geeft dit mij de kennis die nodig is om dit doel te realiseren. 

Voor mij is het erg belangrijk om een efficiënt en toegankelijk onderwijs te hebben, zeker gezien  recentelijke onderwijsbezuinigingen.

Cas Deckers
Cas Deckers

Mijn naam is Cas Deckers, ik ben 19 jaar oud en ik kom uit Steenbergen, maar woon nu sinds een tijdje in Leiden. Dit jaar ben ik zoals vele andere de uitdaging aangegaan om de nieuwe bachelor Cybersecurity and Cybercrime te volgen. Ook zit ik bij de studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus, omdat ik graag alles uit mijn studentenleven wil halen. Zowel op het gebied van studeren en presteren als genieten en nieuwe vrienden maken.
Verder ga ik in mijn vrije tijd naar de sportschool en speel ik vaak padel.

Naar mijn mening ben ik de geschikte student om deze rol in de opleidingscommissie te vervullen, omdat ik graag een steentje bijdraag in het bevorderen van deze opleiding, zodat iedere mede-student en toekomstige studenten zich zullen bevinden in een bachelor die is aangesloten op het kunnen en doen van de studenten.
Ook denk ik dat het vanuit mijn perspectief goed is om te kijken naar de bachelor, omdat ik natuurlijk niet de enige student ben die bij een studentenvereniging zit of zal gaan aansluiten in de komende jaren. Hierdoor kan ik mijn ervaring delen in hoeverre de bachelor en een lidmaatschap bij een studentenvereniging mogelijk zijn, of dat dit misschien te veel gevraagd is.

Ik ben van mening dat dit belangrijk is in de opleidingscommissie, omdat je op deze manier verschillende inzichten krijgt van soorten studenten. Daarom denk ik dat ik de geschikte kandidaat ben!

Jan Pernot
Jan Pernot

Beste medestudenten,

Graag stel ik mij kandidaat voor de Opleidingscommissie van de bachelor Cybersecurity & Cybercrime.

Tijdens mijn vorige opleiding ben ik twee jaar lid geweest van de Opleidingscommissie. Die ervaring heeft mij laten zien hoe belangrijk het is dat het contact tussen programmamakers en studenten goed verloopt. De OLC vormt hierbij een uitstekend instrument om signalen van studenten direct te vertalen naar verbeteringen in het curriculum. Ik ga dan ook graag met jullie in gesprek om verbeterpunten in de opleiding te identificeren en dit door te communiceren naar het opleidingsbestuur.

Ik hoop dat ik hiervoor jullie stem kan krijgen.

Nada Nasef
Nada Nasef

Lieve medestudenten,

Wij zijn het allereerste cohort van de bachelor Cybersecurity & Cybercrime. Dat is bijzonder, maar ook een uitdaging. Wat wij nu meemaken, bepaalt hoe de opleiding er voor ons én toekomstige studenten uit gaat zien.

Mijn naam is Nada. Ik ben 21 jaar en heb hiervoor kort Kunstmatige Intelligentie gestudeerd. Ik ben kritisch, en niet bang om mijn mening te uiten en vragen te stellen. Ik vind het heel belangrijk om mensen met elkaar te verbinden, zeker in zo een nieuw en toekomstig vakgebied.

Daarom stel ik me kandidaat voor de opleidingscommissie, om me in te zetten voor onze ontwikkeling. Een paar dingen die ik belangrijk vind (en jullie hopelijk ook):

  • Toegankelijkheid.
    De opleiding moet voor iedereen haalbaar zijn, ongeacht programmeerervaring. Extra hulpuren kunnen daarbij helpen.
  • Onze stem laten horen.
    Wij weten zelf het beste waar we tegenaan lopen: werkdruk, dingen in het rooster etc. Ik wil deze obstakels omzetten naar verbeterpunten.
  • Nieuwe ideeën.
    Aangezien deze opleiding nieuw is, is er ruimte om creatief mee te denken over toetsvormen of manieren om theorie in de praktijk te brengen.
  • Verbondenheid tussen studenten.
    Alles draait om vertrouwen. Ik wil dat iedereen zich vrij voelt om zijn mening te delen, en we elkaar ook buiten colleges om weten te vinden. Wij zijn de eerste bouwstenen van de studie, dus laten we die hecht maken!

Ik beloof dat jullie altijd naar mij toe kunnen komen om jullie frustraties en bevindingen te delen, zodat we ervoor kunnen zorgen dat iedereen wordt gehoord en dat onze ideeën serieus worden genomen.

Samen bouwen we aan onze opleiding.

Ik hoop hierbij op jullie vertrouwen!

Sarah Jones
Sarah Jones

Hoi allemaal,

Ik ben Sarah Jones en ik stel me kandidaat voor de Opleidingscommissie van de BaCC. Ik vind het belangrijk dat studenten echt invloed hebben op de manier waarop onze opleiding zich ontwikkelt, juist nu de BaCC zich nog volop aan het ontwikkelen is.
Omdat ik hiervoor al een andere studie heb gedaan, heb ik van dichtbij gezien wat goed onderwijs kan zijn, maar ook waar het beter kan. Die ervaring wil ik inzetten om ervoor te zorgen dat onze opleiding meteen stevig en toekomstbestendig wordt neergezet. Daarbij zou ik er graag voor zorgen dat vakevaluaties en feedback niet alleen verzameld, maar ook echt gebruikt worden om verbeteringen door te voeren.

Ik vind het belangrijk dat de OLC een brug vormt tussen studenten en docenten. Vakevaluaties en feedback moeten niet in een la verdwijnen, maar leiden tot concrete verbeteringen waar wij allemaal profijt van hebben. Daarnaast wil ik me inzetten voor duidelijke en open communicatie, zodat iedere student zich serieus genomen voelt.

Jullie stem met mijn inzet, zo maken we samen de BaCC beter. Ik hoop daarom op jullie vertrouwen, zodat we kunnen bouwen aan een opleiding waar we trots op zijn.

– Sarah Jones

Suzan van Doorn
Suzan van Doorn

Geachte medestudenten,

Hopelijk is de eerste maand van de Bachelor Cybersecurity & Cybercrime jullie goed bevallen en zijn jullie net zo enthousiast over de studie als ik. Mijn naam is Suzan van Doorn en ik stel mij graag kandidaat om jullie te vertegenwoordigen in de opleidingscommissie. 

Elke studie kent verbeterpunten, zeker bij een nieuwe opleiding. Daarom is de inbreng vanuit studenten zelf van groot belang. Voorbeelden van punten die mij zijn opgevallen zijn: Onzekerheid rondom de programmeerstof en opdrachten. Mede door het gebrek aan structuur in de lesstof en de grootte van de werkgroepen. Ook was er verwarring over de manier van afname van tentamens en onnodig verspreidde informatie op brightspace en teams. Hier kan verandering in komen! 

Jullie hebben aan mij een goede kandidaat voor overbrugging van dit soort communicatie tussen jullie en de universiteit. Ik ben een sociaal en actief persoon. De afgelopen jaren heb ik veel gereisd en vrijwilligerswerk gedaan. Dit heeft mij geleerd om met mensen van allerlei verschillende achtergronden, normen en waarden samen te werken.

 Deze studie trekt van nature mensen aan die onderling verschillen in kwaliteiten en interesses. Het is belangrijk dat jullie allemaal worden gehoord en niet er alleen voor staan. Zo zal de ene moeite hebben met programmeer vakken en de ander met bestuurskunde. Dan heb je iemand nodig die in het midden kan staan. Hier komt mijn vermogen een luisterend oor te bieden, begrip te tonen en jullie zorgen en ideeën mee te nemen in de vergaderzaal goed van pas. 

Vragen?

Heb je vragen, neem contact op via bacc@fgga.leidenuniv.nl 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.