“Kies voor je passie: je zult zien dat de baan volgt!”

De voorlichtingscampagne 'Jouw vooruitzicht op werk' probeert studenten en scholieren goed te informeren over hun arbeidsperspectief. Als ze weten welke voorbereiding werkt, zijn (aanstaande) studenten zich bewust van de impact van hun studiekeuzes. Prof.dr. Ineke Sluiter, verbonden aan het Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS), werpt haar blik op de arbeidstoekomst van haar studenten.

Volg je hart

Prof.dr. Ineke Sluiter: "Volg je hart. Je zult zien dat die baan volgt."

Ook volgens Sluiter is het belangrijk om (aanstaande) studenten goed te informeren over hun arbeidsmarktperspectief. "Werk is belangrijk, en een studie met uitzicht op werk dus ook." Maar Sluiter voegt daaraan onmiddellijk toe dat de ervaring leert dat geesteswetenschappers vaak kiezen voor hun passie en dat elke geesteswetenschappelijke studie je uiteindelijk prima kan voorbereiden op zeer diverse werkkringen. "Mijn allereerste studiekeuzeadvies zou dus zijn: volg je hart. Je zult zien dat die baan volgt." Een succesvolle sollicitatie is vaak ook een kwestie van goed nadenken over wat je nu eigenlijk precies geleerd hebt en dat ook helder kunnen uitleggen aan toekomstige werkgevers. "Blijf dus niet hangen op het feit dat je MA scriptie over een technisch of moeilijk onderwerp ging waar misschien niet heel veel mensen verstand van hebben, maar leg de nadruk op het feit dat je (vrijwel) zelfstandig een behoorlijk groot project hebt gepland en uitgevoerd! Moet je maar eens kijken of mensen niet in zulke vaardigheden geïnteresseerd zijn!", voorspelt Sluiter.

Geen werkloze classici

Uit onderzoek blijkt dat oud-studenten Geesteswetenschappen interessant zijn voor uiteenlopende werkgevers. Zij vinden doorgaans snel een baan op niveau. Sluiter voorspelt voor haar eigen studenten geen werkloze toekomst. “Er bestaan eenvoudigweg geen werkloze classici,” vertelt ze, “Al jaren is er een schreeuwend lerarentekort. De maatschappij wil dat kinderen Latijn en Grieks kunnen leren en staat te springen om classici aan het werk te zetten.” Sluiter beperkt haar studenten echter niet tot het onderwijs. “Veel van mijn studenten komen elders terecht: in de culturele sector, de juristerij of in de IT.” Classici hebben een academische opleiding genoten. Ze kunnen goed nadenken, praten, schrijven, lezen en analyseren. “Transferrable skills noemen we dat tegenwoordig, maar ik zeg gewoon: dat zijn mensen waar je wat aan hebt!”

Academische vaardigheden

Academische vaardigheden dragen volgens studenten het meest bij aan de loopbaan. Classici kunnen goed lezen en teksten inhoudelijk analyseren. Daarover kunnen ze helder rapporteren, zowel mondelijk als schriftelijk. “Daar heb je iets aan als je Plato wilt lezen, maar je kunt er ook uitstekend een beleidsnotitie mee maken, of op basis van zo’n notitie besluiten wat voor actie je gaat ondernemen”, aldus Sluiter.

Afweging

Uit onderzoek blijkt dat studenten met relevante werkervaring sneller door het sollicitatieproces komen. Zij hebben bijvoorbeeld tijdens hun studie ervaring opgedaan door middel van een stage of bijbaan. Sluiter vindt het belangrijk dat studenten zich breed ontwikkelen. Veel van Sluiters studenten geven al les tijdens hun studie. Aan de ene kant vindt ze dat heel goed en mooi – “het is in elk geval een zinniger soort bijbaan dan achter de bar staan” – maar aan de andere kant moeten studenten wel de afweging maken of het de (grote) tijdsinvestering in dat stadium van hun leven waard is. Zou Sluiter haar studenten dan wel adviseren om als bijbaan iets relevants te kiezen? “Ja, maar mijn studenten zijn niet gek. Dat weten ze zelf ook wel!”

Over Jouw vooruitzicht op werk