Aan het werk als freelancer

Britta Wielaard werd per toeval zelfstandig ondernemer. Tijdens haar studie vertaalde ze wat teksten voor het bedrijf van haar vader. Hij moedigde Britta ook aan om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Na haar studie deed ze via LinkedIn een oproep, zo kreeg ze steeds meer nieuwe vertaal- redactieklussen.

Per toeval zelgstandig ondernemer

Eigenlijk ben ik per toeval zelfstandig ondernemer geworden. Tijdens mijn studie vroeg mijn vader een keer of ik wat voor het bedrijf waar hij werkt wilde vertalen. Hij heeft me toen aangemoedigd om me als freelancer in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Dat heb ik toen op mijn LinkedIn gezet en naar aanleiding daarvan kreeg ik af en toe de vraag of ik iets wilde vertalen of schrijven. Eerst alleen familieleden en vrienden, maar later ook van mensen die via-via van me hadden gehoord. Nadat ik klaar was met mijn studie bleven de freelanceopdrachten binnenkomen, dus ben ik dat blijven doen. Ik ben dus nu freelance webredacteur en vertaler.

Niet alleen vanuit huis

Op dit moment werk ik het grootste gedeelte van mijn tijd als webredacteur voor een opdrachtgever die graag wil dat ik op locatie aanwezig ben. Ik ga daarom vier dagen in de week daar naartoe. Maar ik heb ook regelmatig een vertaalopdracht, waarbij ik vanuit huis werk. Ik probeer vooral opdrachten te doen, waarbij ik op locatie kan werken. Als je alleen maar vanuit huis werkt wordt het volgens mij op den duur erg eenzaam.

Studie en stage

Ik heb Engelse taal en cultuur en Journalistiek en Nieuwe Media gestudeerd en gebruik mijn kennis van beide studies dagelijks. Engels voor het vertalen en journalistieke vaardigheden voor mijn werk als webredacteur. Vooral de combinatie tussen deze twee studies blijkt achteraf een goede zet te zijn geweest. Verder heb ik tijdens mijn studie twee keer stage gelopen, als vertaler en webredacteur op de Engelstalige webredactie van de Wereldomroep en als webredacteur bij National Geographic Nederland. Wat ik nu doe is wel wat ingewikkelder dan de dingen die ik tijdens mijn stage deed, maar de stages waren wel een goede voorbereiding.

Mijn belangrijkste tip

Probeer tijdens je studie al wat ervaring op te doen met dingen die je leuk lijken - dat is een goede manier om te kijken of het echt iets voor je is. Het helpt je ook nadat je klaar bent met je studie.

Tips van de loopbaanadviseur

Uit onze arbeidsmarktonderzoeken blijkt dat zo’n 10% van onze alumni werkt als zelfstandige. Dit percentage zal waarschijnlijk alleen maar toenemen, omdat de arbeidsmarkt steeds verder flexibiliseert. Dat roept de vraag op: wat heb je nodig om als zelfstandige aan de slag te gaan? Uiteraard inhoudelijk expertise. Talent voor acquisitie en het hebben van een netwerk zijn ook onmisbaar. Heel veel klussen worden via netwerken gedeeld en verdeeld, weten hoe je een klus krijgt en hoe je je netwerken goed onderhoudt zijn daarbij belangrijk. Als je hier meer over wilt weten, kom dan gerust langs bij de Studenten Loopbaan Service.

Handige links