Fondsenwerver in de culturele sector

Bo Peters ontving in de zomer van 2012 haar bul voor Kunstgeschiedenis, tegelijkertijd vond zij een werkervaringsplek bij De Nieuwe Kerk in Amsterdam. "De projectleider van de Nieuwe Kerk introduceerde me bij het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest (NedPhO|NKO). Toen de functie van fondsenwerver daar vrijkwam, werd ik aangenomen."

Goed voorbereid aan de slag

Sinds januari 2013 werk ik als medewerker zakelijke en particuliere relaties bij het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest (NedPhO|NKO). In de zomer van 2012 ontving ik mijn bul voor Kunstgeschiedenis, tegelijkertijd  vond ik ook een werkervaringsplek bij De Nieuwe Kerk in Amsterdam. Ik wilde ervaring opdoen en tegelijkertijd voldoende tijd hebben om sollicitatiebrieven te schrijven.

Bij De Nieuwe Kerk hielp ik mee met het realiseren van de tentoonstelling Indianen. Kunst en cultuur tussen mythe en realiteit. Ik beet me vast in het verzamelen en aanvragen van beeldmateriaal en het uitzoeken van beeldrechten. Verder mocht ik meeschrijven aan tentoonstellingsteksten en was ik actief bij de inrichting van de tentoonstelling. Het is ontzettend bijzonder om aanwezig te zijn als alle prachtige objecten via transport aankomen. Je wordt steeds weer een beetje verliefd als de objecten uitgepakt worden en je er met je neus bovenop zit; zonder glas ertussen en met een expert die je er alles over kan vertellen!

Via werkervaringsplek geïntroduceerd

Ik had het hier erg naar mijn zin en het klikte goed met de hele afdeling. De projectleidster van de tentoonstelling heeft me geïntroduceerd bij het NedPhO|NKO. Zij deed ook een goed woordje voor me toen ze hoorde dat mijn huidige functie vrijkwam bij het NedPhO|NKO. Naast kunst gaat mijn hart uit naar vele vormen van cultuur uit. Zo was ik bij mijn studentenvereniging actief op het gebied van toneel, musical en muziek en kwam ik al op jonge leeftijd blijvend in aanraking met (modern) ballet. Ik was daarom erg blij dat ik op die manier binnenkwam bij het NedPhO|NKO.

Weten wat er leeft

Ik ben verantwoordelijk voor de coördinatie van de Vrienden van NedPhO|NKO, zij hebben een speciale band met onze organisatie en ondersteunen ons bij onze missie. In de praktijk komt het erop neer dat ik de belangen van de Vrienden behartig: ik houd ze op de hoogte van het reilen en zeilen van de orkesten, werf nieuwe Vrienden, organiseer Vriendenactiviteiten en ga met zoveel mogelijk Vrienden in gesprek om te weten wat er leeft. Waarvan gaan de harten van onze Vrienden sneller kloppen, en sluit dit aan bij de behoeftes van het orkest? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aankoop van een nieuw instrument of het financieren van een educatief of maatschappelijk project.

Samen met mijn collega’s ga ik, na het behoefteonderzoek, aan de slag om de gekozen projecten mogelijk te maken. Daarnaast doe ik ook aanvragen bij vermogensfondsen om eenmalige projecten te kunnen financieren.

Studie bracht handige vaardigheden

Voor mijn werk schrijf ik regelmatig projectplannen en aanvragen. Tijdens mijn  studie leerde ik goed schrijven. Daarnaast doe ik veel onderzoek. Ik speur naar geschikte fondsen of vermogende particulieren die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in onze projecten. Hierbij kijk ik naar het heden maar ook naar wat er in het verleden is gebeurd. Het klinkt misschien wat vreemd, maar deze onderzoeken doen me vaak denken aan de zoektochten die voorafgingen aan het schrijven van een scriptie of paper.

Ook erg nuttig waren de vele stages die ik liep, evenals de commissies die ik deed bij mijn studentenvereniging. Hierdoor kon ik goed voorbereid aan de slag bij De Nieuwe Kerk en  vond ik uiteindelijk mijn baan. Tot slot ben ik blij dat ik een minor marketing heb gedaan. In een minor kun je uiteraard niet zo de diepte in als in je hoofdstudie, maar door mijn minorvakken was de commerciële en financiële kant van mijn werk niet helemaal nieuw voor mij.

Tips van de loopbaanadviseur

Mooi om te zien dat de combinatie van de opleiding, de minor, de stages en de bestuurlijke ervaring bij commissies geleid hebben naar de huidige baan van Bo. In de non-profit sector is werkervaring van groot belang. Start dus op tijd met een stage of ga aan de slag als vrijwilliger. Zo doe je die inhoudelijke ervaring op én bouw je aan je netwerk. Dat laatste is niet onbelangrijk, uit onderzoek blijkt dat 47% van de afgestudeerden via het netwerk de eerste baan vindt (Loopbaan Service Geesteswetenschappen/ TNS Nipo, najaar 2013).

Handige links

Kunst & cultuursector