Headhunter in Japan

Zowel tijdens zijn bachelor als tijdens zijn master Japanese Studies bracht Jeroen Strijbosch veel tijd door in Japan. “Via mijn netwerk kwam ik terecht bij mijn huidige baan. Ik ben een “koppensneller”; een headhunter bij The Ingenium Group in Tokio, Japan.

Onze cliënten zijn groeiende internationale bedrijven in Japan, die vanwege deze groei op zoek zijn naar getalenteerd tweetalig personeel, veelal op management niveau , maar ook op mid-level. Talentvol personeel moet je actief zoeken, ze zijn vaak niet op zoek naar werk.”
De talenten waar Jeroen naar op zoek moet, zijn vaak niet eenvoudig te vinden. Jeroen: “Dit komt vanwege de vele eisen die gesteld worden, maar ook dus omdat ze meestal niet actief op zoek zijn naar werk. En dat is het moment waarop headhunters, of recruiters van dienst kunnen zijn om deze mensen op te sporen en aan een bedrijf voor te stellen.”

Zoektocht naar de juiste kandidaten

“Ik ben een associate binnen The Ingenium Group. Dat betekent dat ik degene ben die actief op zoek gaat naar personeel dat binnen de eisen van de zoekopdracht van onze cliënten valt. Ik doe onderzoek naar de markt en kijk bij welke bedrijven ik de juiste kandidaten voor de gestelde vacature kan vinden. Ik probeer via verschillende wegen een lijst van kandidaten op te stellen om vervolgens met de betrokken personen contact te zoeken. Wanneer een potentiële kandidaat interesse heeft, doe ik een kort screeningsgesprek. Mocht de persoon naar mijn mening voldoen aan de gestelde eisen en kwalificaties, dan stuur ik ze door naar de consultant met wie ik een team vorm. De consultant onderhoudt vervolgens het contact met onze cliënten, plant de sollicitatiegesprekken, adviseert zowel de kandidaat als de cliënt en zoekt ondertussen naar nieuwe opdrachten.

Academisch denken

Ik ben op zoek naar personeel dat zowel Engels als Japans spreekt. Een groot deel van mijn werk gebeurt dus in het Japans. Mijn master Japanese Studies komt daarbij heel goed van pas. Daarnaast is het binnen mijn branche van groot belang om analytisch en kritisch te kunnen denken, goed te kunnen (be)argumenteren en juist te kunnen interpreteren, aangezien ik bijna dagelijks werk op hoger management niveau. Eigenlijk zijn het allemaal studievaardigheden die ik dagelijks gebruik.

Westerse idealen

Hoewel mijn bedrijf officieel te boek staat als Japans bedrijf, is onze managementfilosofie gebaseerd op westerse idealen: effectiviteit, vrijheid en promotie door presteren. Werkdagen zijn niet langer dan ze hoeven te zijn en er ligt een grote focus op het onderhouden van een gezonde work-life balance. Daarnaast is er elke woensdagochtend een training om iedereen op de hoogte te houden van relevante strategieën en technieken. Dit is ook het wekelijkse moment om problemen voor te leggen aan collega’s en op die manier samen oplossingen te zoeken. Ik moet daarbij wel toegeven dat ik het voordeel heb dat het bedrijf waar ik werk relatief klein is. We zijn met ongeveer twintig collega’s, dat zorgt voor een open en vrije werkcultuur.

De juiste bagage

Tijdens mijn studententijd was ik zoveel mogelijk in Japan. Ik wilde de taal en de cultuur goed eigen maken. Ik voel me wel een beetje een “culturele kameleon”, ik kan me nu goed aanpassen aan andere gebruiken en regels. In totaal heb ik twee jaar doorgebracht in Japan: een jaar tijdens mijn bachelor en een jaar tijdens mijn master. Daarnaast ben ik voorzitter geweest van mijn studievereniging, hier leerde ik echt in teamverband te werken, goed te communiceren, overzicht te houden en praktische zaken secuur organiseren. Mijn bijbaan als ober heeft me geleerd om met stress om te gaan en als telefonisch verkoper heb ik de nodige sales(of verkoop) ervaring opgedaan. Maar het allerbelangrijkste is misschien niet zo zeer wát je gedaan hebt, maar dat je kan uitleggen waaróm je ervaringen relevant zijn voor de positie die je op het oog hebt.

Tips van de loopbaanadviseur

Heb je ook interesse om in het buitenland aan de slag te gaan? Volg dan de tips van Jeroen op. Ga tijdens je opleiding al voor langere periode de grens over. Dan kun je doen via een stage of een studieverblijf (uitwisseling). Zo’n ervaring toont aan dat je flexibel en ondernemend bent door op verschillende plekken je leven te kunnen opbouwen. Dit levert je tegelijkertijd een internationaal netwerk op. Handig als je na je afstuderen, in het buitenland, aan de slag wilt.

Mogelijk had je nog niet eerder gedacht dat je ook als headhunter aan de slag zou kunnen gaan. Toch vertelt Jeroen dat hij de daarvoor benodigde vaardigheden allemaal tijdens zijn studietijd opdeed.  Zo zijn er veel meer functies waar je op het eerste gezicht misschien niet aan zou denken. Inventariseer over welke vaardigheden je beschikt en of die matchen met het gevraagde functieprofiel. Dan blijkt dat je meer kunt dan je denkt!

Handige links