Indisch geheugen voor de toekomst

Ter ere van het lustrum van het Indisch Herinneringscentrum is er een korte film gemaakt over de relatie van de Nederlanders tot de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië en het belang van herinneren. Film- en literatuurwetenschap studente Robin van Doorn schreef haar profielwerkstuk over dit thema en komt aan het woord.

Verzwegen geschiedenis

Studente Film- en literatuurwetenschap Robin van Doorn ontving voor haar vwo-profielwerkstuk "Verzwegen geschiedenis: Leven in en na 'Tjideng'" de Onderwijsprijs van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

"Het boek over Nederlands-Indië is voorlopig niet gesloten", aldus de studente. Het online geschiedenismagazine Historiek.net plaatste een artikel over haar winnaarswerkstuk. Daarnaast werkte Robin mee aan het tentoonstellingsboek 'Het verhaal van Indië'.

Naast Robin van Doorn hebben ook historicus Hans Goedkoop en documentairemaker en schrijver Adriaan van Dis aan de film meegewerkt.