Werken bij een uitgeverij maakt mij een duizendpoot

Op dit moment werkt Susan Derksen als productiebegeleider en verkoopmedewerker bij Uitgeverij Rainbow in Amsterdam. “Een logische baan na mijn stage daar, mijn masteropleiding Book & Digital Media Studies en eerste baan bij uitgeverijconcern WPG. Bij Rainbow draait het met name om het opnieuw uitgeven van succesvolle boeken.”

Susan: “Titels die dit naar ons idee verdienen, krijgen een tweede leven in een kleiner formaat, met een vernieuwde, verfrissende vormgeving tegen een betaalbare prijs. Bij Rainbow verricht ik allerlei praktische werkzaamheden, zo is het mijn taak om de geplande nieuwe titels te realiseren. Ik zorg er onder meer voor dat alle bestanden die de drukker nodig heeft tijdig afgerond en verzameld zijn, dat alle orders zijn ingevoerd, dat er reclameberichten naar de boekhandels verstuurd worden en advertenties geplaatst worden in kranten. Daarnaast verricht ik allerlei achtergrondtaken, die bijvoorbeeld te maken hebben met klantenservice en titelbeheer.”

Via stage een baan!

“Ik ben bij Rainbow terecht gekomen toen ik tijdens de masteropleiding Book & Digital Media Studies graag via een stage wat extra praktijkervaring wilde opdoen bij een uitgeverij. Ik heb een open sollicitatiebrief geschreven en kon in de zomermaanden aan de slag. Tijdens de vakantieperiode waren er eigenlijk te weinig ‘stagetaken’ om de dag mee te vullen, dus ik kreeg steeds meer leuke additionele opdrachten die te maken hadden met acquisitie en promotie van nieuwe titels. Na mijn stage kon ik nog even blijven werken, als freelancer en daarna via een deeltijdfunctie.”

Van start bij uitgeverijconcern WPG

“De veelzijdigheid van mijn masteropleiding maakte dat ik na mijn studie gemakkelijk instroomde op de IT-afdeling van uitgeverijconcern WPG. Zo had ik naast uitgeverij- en bibliotheekvakken ook boekgeschiedenis gedaan en schreef ik mijn masterscriptie over de boekencollectie van Isaac Vossius (1618-1689). De basiskennis en -vaardigheden op het gebied van codetaal en metadata die ik tijdens mijn opleiding had opgedaan, kon ik op deze plaats verder uitbouwen. Toch voelde ik er na een paar jaar veel voor om weer ‘echt met boeken’ aan de slag te gaan. Toen er bij Rainbow een functie vrijkwam, greep ik deze kans meteen met beide handen aan.”

Flexibiliteit

“Rainbow is een kleine uitgeverij waar slechts een handjevol mensen werkt. We werken allemaal in dezelfde ruimte in een informele sfeer, de lijntjes zijn dus kort en er is veel overleg. Daardoor functioneren we flexibel, iets wat ook wel nodig is in onze branche. Een uitgeverij heeft contact met veel partijen zoals vormgevers, drukkers, licentiegevers, boekhandels en de pers.”

Grenzen verleggen

“Wat ik alle studenten van harte zou willen aanbevelen: laat je vooral niet beperken door de grenzen van het vakgebied van je studie. Er is daarbuiten veel te ontdekken dat je – soms op manieren die je zelf niet hebt voorzien – weer zal kunnen helpen bij het opbouwen van je onderzoek of het vinden van een baan.”

Susan haar ervaring is dat veelzijdigheid een enorm waardevol aandachtspunt op je CV kan zijn, vooral wanneer je een rode draad in  jouw interessegebieden kunt laten zien.

Je studie kan je niet volledig voorbereiden op werk, veel banen ontstaan pas terwijl je studieprogramma al vastligt. Oriënteer je daarom tijdens je studie zelf ook op het werkveld. Susan: “Verwacht niet dat alles automatisch voor je geregeld wordt: ga zelf aan de slag en schrijf open sollicitatiebrieven voor stages en banen, vraag ook eens een docent/onderzoeker buiten de eigen opleiding om advies als je denkt dat deze persoon je verder kan helpen, durf je interesse te tonen en het voortouw te nemen. Zowel voor jezelf, als voor medestudenten, docenten, toekomstige werkgevers en collega’s bouw je op die manier een prettige en waardevolle denk- en werkomgeving op.”

Tips van de loopbaanadviseur

Loes Nordlohne: “De rode draad in het verhaal van Susan is initiatief.  Eerst initieerde zij zelf een stage, vervolgens trok ze veel extra taken naar zich toe en kon daarna nog een poosje blijven als freelance/deeltijdmedewerker. Later kan ze alsnog terecht in een “echte” baan. Uiteindelijk wordt initiatief altijd beloond. Daarmee geef je aan dat je enthousiast bent en dat je wat wilt bereiken. Dat is nou precies wat werkgevers graag zien, naast natuurlijk de inhoudelijke vaardigheden. Maar die kun je vaak later ook nog wel verder ontwikkelen.”

Hoe toon je intitiatief?

Volg je interesses en stap op mensen/docenten/werkgevers af die actief zijn op dat gebied. Vraag wat zij precies doen en informeer ook wat mogelijk is voor jou. Misschien kun je wel meewerken aan een project, stage lopen, zwangerschapsvervanging doen, freelanceklussen of kennen zij weer andere mensen met wie je eens kan praten. Zo gaat het balletje rollen.

Handige links