Christel: Op zoek naar mijn carrière

Afstuderen. Toen je begon met studeren leek het oneindig ver weg en tijdens het schrijven van je scriptie totaal onbereikbaar. Maar op een mooie dag sta je met een grote bos bloemen én het diploma onder je arm geklemd dat kriebeltje te zetten in het zweetkamertje. Het is af. Klaar. Je hebt 19 jaar in de schoolbanken gezeten en nu is het tijd voor de échte wereld. Toch?

'De echte wereld'
Een paar dagen nadat ik mijn scriptie heb ingeleverd slaan bij mij de twijfels toe: waar begint die 'echte wereld' eigenlijk? En hoe kom ik daar? En mocht ik er uiteindelijk toch verzeild raken, wat wil ik daar dan precies doen?

Tijdens mijn studie Literary Studies verdiepte ik me jarenlang in literatuur, geschiedenis, filosofie en andere culturen. Naast mijn studie had ik een paar goeie activiteiten en banen naar mijn CV gesleept; penningmeester van de studievereniging, PR voor Stukafest Leiden, studentambassadeur voor de Leidse Geesteswetenschappen en coördinator van een zomerschool bij de Universiteit Utrecht. Er was alleen één ding waar ik me niet in verdiept had: mijn eigen carrière. Wat doe ik hierna?

Ontdekken wat je wilt
Als de veilige bakens van leeslijsten, studiepunten, docenten en vakkenpakketten straks zullen weggevallen, moet ik zelf gaan bedenken wat ik wil en de weg ernaar toe bepalen. Maar hoe bedenk je wat je wilt? En hoe kan ik ervoor zorgen dat wat ik de afgelopen jaren geleerd heb nu op een praktische manier kan inzetten? Na een paar weken zuchten boven krantenpagina's vol ingewikkelde vacatures heb ik een aantal brieven verstuurd. Als antwoord krijg ik steeds hetzelfde te horen: ik ben een van de driehonderd reacties, en heb helaas geen ervaring in een 'soortgelijke functie'. 'Succes met je verdere zoektocht.' Goed. Op deze manier kom ik er dus niet.

Alsnog een stage
Ik zoek verder, en stuit ineens op een interessante stageplek op de redactie van een grote uitgeverij. Stage lopen? Had ik dat niet een paar jaar eerder moeten bedenken? Ik besluit toch te reageren. Als ik meteen mag komen solliciteren en word aangenomen, lijken de uitzichtloze weken die achter me liggen ineens een stuk minder mistroostig. Vier maanden lang loop ik stage bij Uitgeverij Prometheus/Bert Bakker en ik ontdek dat dít is wat ik wil. Lezen, redigeren, manuscripten beoordelen, flapteksten schrijven en de hele dag bezig zijn met de mooiste (of minder mooie) literaire creaties en nieuwe ontdekkingen.

Inmiddels is de stage afgelopen, ben ik officieel afgestudeerd, en ben ik een stuk wijzer geworden. Behalve dat ik nog steeds geen baan heb. Om rond te kunnen komen, ga ik voor een paar dagen per week aan de slag als secretaresse bij een groot advocatenkantoor op de Amsterdamse Zuidas. Maar dat is slechts tijdelijk, zo heb ik me voorgenomen.

Op de overige dagen struin ik vacaturewebsites af, poets ik mijn LinkedIn-profiel op, probeer ik het netwerken onder de knie te krijgen en schrijf ik brieven naar uitgeverijen en andere boekenbedrijven met (of zonder) vacatures. In deze column doe ik de komende tijd verslag van mijn zoektocht naar een baan die past bij mij en mijn carrière-idee.

Christel Meijer, Bachelor Film- en literatuurwetenschap in 2008, Master Literary Studies in 2012.

Loopbaan Service tips

Barbara Sumer, stagecoördinator Faculteit Geesteswetenschappen

"Hopelijk vindt Christel nu snel een baan in de uitgeverij!

Een tip: probeer tijdens je studie erachter te komen waar je passie ligt en waar je zou willen werken. Plan dan nog tijdens je bachelor- of masteropleiding je stage in. Als je dat handig doet, kan dat een aantal vakken schelen en voorkom je dat je te laat afstudeert. De stagecoördinator kan je hierin adviseren.

Verder is een stage een heel goede manier om je vaardigheden verder te ontwikkelen en alvast nuttige contacten te leggen voor later."

Barbara Sumer, stagecoördinator Faculteit der Geesteswetenschappen.