Het ware Istanbulgevoel

In de laatste week van maart vertrok een twintigtal Leidse studenten Turkse en Midden-Oostenstudies voor zeven dagen naar Istanbul. Hun doel: al wandelend college volgen en de theorie direct in praktijk zien.

Lagen van Istanbul

De jaarlijkse studiereis, georganiseerd door Hans Theunissen, Leids docent Turkse Studies, is gebaseerd op de formule ‘college tijdens een stadswandeling’. De stad kan bij uitstek gebruikt worden om de onderwerpen minderheden en multiculturele samenleving te illustreren. Docente Midden-Oostenstudies Tsolin Nalbantian, onderzoeksassistent Gaye Eksen en PhD-student Emre Erol hebben samen het thema Lagen van Istanbul bedacht. Eksen: ‘Wij wilden laten zien dat Istanbul uit veel lagen bestaat, zowel in de cultuur als in de architectuur. Voor mij was dit een leerzame ervaring.’

Bijzondere bezoeken

Het hoogtepunt van de eerste dag was het bezoek aan het Armeense patriarchaat waar aartsbisschop Aram Atashian de studenten hartelijk ontving. Dit bezoek leverde de groep een artikel op in een Armeense krant. Op de tweede dag kwam dankzij een rondleiding van Erol de historie van de gelaagdheid van Istanbul tot leven. De laatste dag in Istanbul werd afgesloten met een bijzonder bezoek aan het Grieks Orthodox patriarchaat, waar broeder Nephon vertelde over deze gemeenschap.

Tim Farid, student Midden-Oostenstudies, heeft het bezoek aan de beide patriarchaten als verrijkend ervaren. Farid: ‘De aartsbisschop deed zijn verhaal in het Armeens, waardoor we de spreek- en vertaalexpertise van onze docente Nalbantian in het Armeens konden bewonderen.’

Levendige Ottomaanse geschiedenis

Naast Istanbul hebben de studenten ook de stad Bursa bezocht. Bursa is de eerste officiële hoofdstad van het Ottomaanse Rijk en speelt een belangrijke rol in de Ottomaanse politieke geschiedenis. De studenten bezochten onder andere de tombe van de eerste Ottomaanse sultan Osman Gazi, naar wie het rijk is vernoemd, en diens zoon Orhan Gazi. De stad is rijk aan tombes, heilige plaatsen en moskeeën, maar staat tegenwoordig ook bekend om de Iskender Kebab, een Turkse specialiteit die inmiddels overal ter wereld wordt gegeten. Het bezoek aan een typisch oud-Ottomaans dorp was een goede afwisseling van de moderne stad, en werd door een enkeling ervaren als een verademing in vergelijking met het drukke Istanbul.

Het dorpsplein van het oud Osmaans dorp. Foto: Cem Bektas

Het echte gevoel

Het graf van Murat II in het Muradiye-complex in Bursa. Foto: Özlem Arslan

Dat de formule ‘college tijdens stadswandeling’ werkt, kan Pien Schenck, eerstejaars studente Midden-Oostenstudies, beamen. Schenck: ‘Ik heb the real feel of the city gekregen, iets wat ik niet uit plaatjes in boeken kan halen. Hier was niets opgesmukt of toeristisch.’