Leidse honoursstudenten delen Azië-ervaring in Financieele Dagblad

Negen studenten van het Honours College en het Leiden University College waren deze zomer in Azië voor de Netherlands-Asia Honours Summer School (NAHSS). In de slotbijeenkomst - 20 september 2013 - op het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag presenteerden alle NAHSS studenten de uitkomst van hun projecten. Een van deze projecten was het verzorgen van een uitgebreide bijdrage in de Outlook van het Financieele dagblad. In dit diepgaande stuk bespreken de honoursstudenten het outsourcen van bedrijven naar China en de nieuwe beweging van het reshoring terug naar Europa en de VS. De studenten onderzoeken de voor- en nadelen van zaken doen in China.

"Niet bang om iets stoms te doen"

In de editorial van Outlook zegt Jan Fred van Wijnen, de hoofdredacteur van FD Outlook, over de Honours studenten: "Wat hen echt bijzonder maakte, is dat ze zich met open ogen in dit avontuur wierpen. Geen ervaring in schrijven of interviewen, of zelfs maar in het bespreken van een economisch onderwerp, en toch niet bang om iets stoms te doen of een reportage te verknallen. Na drie redactievergaderingen en een paar gemene schrijfoefeningen stond er een peloton verslaggevers dat het hele journalistieke repertoire kent."

Honours HongKong

Aan de reportage voor FD Outlook werkten ook drie studenten van het Honours College mee: Corinna Klosterman, Annette Scholten en Daniel Datau. Deze laatste, student van het Honours College Sociale Wetenschappen, hield ook de blog "Honours HongKong" bij over zijn ervaringen als student van de NAHSS.

Netherlands-Asia Honours Summer School

In het NAHSS programma participeren universiteiten, verschillende ministeries en een groot aantal Nederlandse bedrijven en instellingen, zoals Shell, AkzoNobel, KLM en verschillende banken.
Het belang van Azië voor Nederland is nog steeds groeiende. Dit programma biedt Nederlandse studenten de gelegenheid om in Azië zelf de dynamiek te ervaren.