De maand die voorbij flitste als een dag

Veertien Nederlandse studenten vlogen naar de Filipijnen voor een internationale cursus Water and watermanagement samen met veertien Filipijnse studenten. Water en rijst, daar draaide het om tijdens lezingen, discussies en veldonderzoek. En natuurlijk om netwerken, in een maand die voorbij flitste als een dag.

Door: Mart Lubben

Nederlandse en Filippijnse studenten

'I am really going to miss you, guys', zei Arnold, een Filipijnse begeleider, terwijl de tranen over zijn normaal zo vrolijke gelaat rolden. De maand die voelde als een halfjaar en voorbij flitste als een dag, was voorbij.

Één van de doelen van de Nederlands-Filipijnse cursus over ‘water en watermanagement’ was zeker gehaald. Namelijk connecties leggen tussen Nederlandse en Filipijnse studenten. Cultureel antropologen, biologen, ingenieurs, politicologen, bedrijfskundigen en studenten met hun eigen studieachtergronden hebben rondgereisd, lezingen bijgewoond, gediscussieerd, geobserveerd en veldonderzoek gedaan.

Tijdens deze intensieve maand zijn netwerken, vriendschappen en zelfs wat serieuzere relaties ontstaan. Met een beetje geluk en de kracht van skype mag er wellicht in de toekomst zelfs met rijst worden gegooid.

Studenten helpen de lokale bevolking met het herbouwen van rijstterrassen in Batad.

Rijst en water

Rijst speelde ook tijdens de cursus een grote rol. ’s Ochtends, ’s middags en ’s avonds was er rijst voor ons, maar ook voor de meer dan 90 miljoen andere inwoners van de Filipijnen. Het bezoek aan het rijstmuseum en het International Rice Research Institute was ook een niet te missen excursie.

Rijst bracht ons ook naar één van de wereldwonderen, de tweeduizendjaar oude rijstterrassen van Banaue. Geen rijst zonder water, veel water, want rijstvelden moeten continu onder een laag water staan voor het leveren van een goede oogst.

Klimaatsverandering en erosies, versterkt door illegale houtkap, veroorzaken overstromingen en droogtes. Dat zijn directe bedreigingen voor de oogst en dus voor miljoenen mensen in de Filipijnen. Mogelijke hulpmiddelen zijn dammen, die water in natte periodes kunnen opvangen en in droge periodes weer vrijgeven.

Het lokale vervoer: alle studenten in en op een Jeepney.

Slapen op een bankje

De mega-investeringen hebben een gigantische impact op het sociaal-economische en ecologische klimaat van de regio. Om de impact te bestuderen was er een week veldonderzoek in Tumauini in de provincie van Isabela.

Tijdens dit onderzoek slaap je bij een gastgezin, meestal op een paar planken, soms op de grond en voor een enkele die-hard buiten op een houten bankje. Vraag ons vooral naar de verhalen, want wat in het veld is meegemaakt is niet een stukje tekst te vatten.

Studenten in het veld: Daniel Kan (Politicologie), Hannah van Meurs (CA-OS) en Roxsan Antonio (Development communication) interviewen een barangay captain.

Gangnamstyle met python

Tussen rijst en water door zaten vele bizarre en mooie momenten. Op een ochtend stopten we bij een festival en binnen een kwartier hadden we al gangnamstyle gedanst met de plaatselijke politie, en een zeven meter lange python in ons nek gehad.

We hebben sprookjesachtige watervallen gezien, tropische ziektes overwonnen, door rivieren gehiked, zeer zeldzame krokodillen vastgehouden, miljoenen vleermuizen als zwarte wolk uit een grot zien vliegen en een oeroude dans van een inheemse bevolking geleerd. Het was een prachtige, intieme en onvergetelijk leerzame maand. Rijnwaterstaat, Universiteit Leiden en stichting Mabuwaya, Salamat!

Jowieke Larooij (CA-OS), Jemalyn Vinarao (Environmental science) en Bondee Penaflor (Environmental science) rusten uit na een lange wandeling.