Neerlandicus Edwin de Vette winnaar Thesis Prize ‘Islam in Europa’

Op vrijdagmiddag 30 augustus vond de slotbijeenkomst plaats in het kader van het facultaire onderwijsthema 2012-2013 ‘Islam in Europa’. De twee finalisten ware Faryaneh Fadaei van de researchmasteropleiding Middle Eastern Studies en Edwin de Vette van de masteropleiding Neerlandistiek. Zij presenteerden het onderzoek dat ze hadden ingezonden als deelnemers aan de Thesis Award ‘Islam in Europe’.

Beide studenten bleken met groot gemak in staat de aanwezigen te boeien. Faryaneh Fadaei ging op zoek naar de herkomst van de stof van Puccini’s fameuze opera Turandot, waarvan de wortels verrassend genoeg te vinden zijn in de Perzische literatuur van de middeleeuwen. Edwin de Vette schetste een beeld van Mohammed in de Middelnederlandse letterkunde, van de dertiende tot de zestiende eeuw, en van de daaraan voorafgaande Latijnse traditie.

De jury bestond uit prof.dr. Jaap de Jong, prof.dr. Kitty zijlmans en prof.dr. Maarten Mous. Jaap de Jong had veel lovende woorden over voor de presentatie van beide deelnemers, alhoewel hij voor beide nog enkele handige tips in petto had. Zijn voorkeur ging uit naar de presentatie van Faryaneh Fadaei. Maarten Mous gaf aansluitend inzage in de overwegingen van de jury en maakte de winnaar van de Thesis Prize bekend: Edwin de Vette.

Op vrijdag 6 september a.s. om 19.00 uur wordt de winnaar geïnterviewd door Theodor Holman in het radioprogramma Oba Live (Human, Radio 5) over de islam in de moderne Nederlandse en Europese context.