Elsevier positief over opleidingen Leidse Geesteswetenschappen

De Universiteit Leiden is volgens studenten de op een na beste brede universiteit van Nederland, aldus onderzoek van weekblad Elsevier. Daaruit blijkt tevens dat verschillende opleidingen van de Faculteit Geesteswetenschappen erg goed scoren.

Bachelors en masters

De Leidse bacheloropleidingen Geschiedenis, Griekse en Latijnse taal en cultuur en Nederlandse taal en cultuur zijn door Elsevier op een eerste plaats gezet. Engelse taal en cultuur bekleedt een tweede plaats.

Ook de Leidse masteropleidingen International Relations, Neerlandistiek en Philosophy worden zeer positief beoordeeld en krijgen een eerste plaats. De masteropleiding History staat op de tweede plaats.

Elsevier 'De Beste Studies'

Het oordeel van de studenten is gebaseerd op onderzoek onder ruim 200.000 bachelor- en masterstudenten aan universiteiten en hogescholen. De gegevens komen uit de Nationale Studentenenquête (NSE). Van alle beoordeelde Leidse opleidingen worden er 13 positief beoordeeld en 28 gemiddeld. Slechts vijf opleidingen krijgen een negatieve beoordeling. Dat resulteert in een tevredenheidscore van 17,4%.

Het is de twintigste keer dat Elsevier een bijlage uitgeeft met een ranking van het hoger onderwijs in Nederland. Ook in afgelopen jaren behaalde de Universiteit Leiden positieve resultaten in deze ranking. Voor de editie 2014 liet Elsevier in totaal 744 studies van zowel universiteiten als hogescholen beoordelen.