Negen Leidse honoursstudenten geselecteerd voor Netherlands Asia Honours Summer School

Deze zomer zullen negen Leidse studenten – vijf van het Honours College (HC) en vier van het University College (LUC) – deelnemen aan de Netherlands Asia Honours Summer School (NAHSS), een programma voor ambitieuze studenten aan de University of Hongkong of de National Chenghi University of Taiwan. In het NAHSS programma participeren universiteiten, verschillende ministeries en een groot aantal Nederlandse bedrijven en instellingen, zoals Shell, AkzoNobel, KLM en verschillende banken. Het belang van Azië voor Nederland is nog steeds groeiende. Dit programma biedt Nederlandse studenten de gelegenheid om in Azië zelf de dynamiek te ervaren.

Zware selectie

Zestien honoursstudenten en zeven LUC-studenten meldden zich in januari aan. De Dean van de Honours Academy nomineerde uiteindelijk tien HC-studenten en hiervan zijn er dus vijf geselecteerd voor deelname, samen met vier LUC-studenten. Hiermee levert Leiden, na Utrecht, de grootste groep deelnemers aan de NAHSS 2013, al in het tweede jaar dat dit programma wordt georganiseerd. In totaal zullen komende zomer 75 excellente Nederlandse studenten naar Azië afreizen: 38 mannen en 37 vrouwen.

Afgelopen zomer zijn twee Leidse HC-studenten in Azië geweest om deel te nemen aan de NAHSS. Één van hen, Thomas Kersten, schreef hierover het volgende.

Een unieke ervaring

Bijna een jaar later kijk ik terug op een geweldige zomer die op meerdere punten mijn visie op mijn studie en het vervolg daarop drastisch heeft veranderd. De Netherlands Asia Honours Summer School (NAHSS) was een mogelijkheid om naast mijn studie geschiedenis een volledig andere ervaring op te doen.

In Nederland vond een tweetal masterclasses plaats in samenwerking met consultants van McKinsey & Company waarbij ik met 29 andere studenten van verschillende disciplines leerde samenwerken en onderzoek doen. Ons doel werd het beantwoorden van één vraag: hoe kunnen wij meer Nederlandse studenten naar China en de rest van Azië krijgen?  Tijdens dit project heb ik kennis gemaakt met andere werkwijzen, leiderschapsvaardigheden ontwikkeld en een mooi kijkje in de keuken gekregen in de wereld van consultancy. Bezoeken aan partnerbedrijven in Hong Kong en Shanghai gaven daarnaast een goed beeld van het werk van het Nederlandse bedrijfsleven in China en de mogelijkheden die zij bieden voor studenten.

Het vijfweekse verblijf in Hong Kong met Summer School en businessweek in Shanghai vormden het grootste deel en het hoogtepunt van het NAHSS. Naast de casestudies en colleges was er voldoende tijd om deze twee bloeiende metropolen te verkennen op cultureel, historisch, sociaal en uitgaansgebied. Vriendschappen met mijn medestudenten van verschillende nationaliteiten zijn gesloten. Hier heb ik een internationaal netwerk aan overgehouden, dat niet alleen handig is voor de toekomst, maar het is ook gewoon mooi om een vriend uit Hong Kong weer in Nederland tegen het lijf te lopen. Het NAHSS project heeft mij dus op heel veel punten verrijkt.’