Studenten over de HC Strategiedag

De ‘stem van de student’ is belangrijk als we praten over de verdere ontwikkeling van het Honours College. Dus waren er niet alleen hoogleraren en coördinatoren bij de HC Strategiedag, maar ook behoorlijk wat studenten.

Een belangrijk onderwerp was het nieuwe HC Onderwijsreglement. Er komen nieuwe mogelijkheden voor excellente studenten, zoals een ‘individueel traject’ en de optie om met een dubbele bacheloropleiding deel te nemen aan het honoursonderwijs. De maatregelen zijn erop gericht om meer ambitieuze studenten te laten meedoen aan het Honours College (HC).

Zowel studenten als  docenten spraken duidelijk uit dat de kwaliteit van het honours onderwijs het uitgangspunt moet blijven, en dat het geen grootschalig onderwijs mag worden; honours moet bijzonder blijven. De rol van de Honours Academy blijft hierin onveranderd: zij faciliteert het onderwijs en ondersteunt de faculteiten waar nodig.

Uit gesprekken met studenten is gebleken dat studenten liefst worden aangesproken op hun competenties. Ze willen een uitnodiging voor het HC omdat ze nieuwsgierig en leergierig zijn, meer uitdaging naast hun studie zoeken en omdat ze in hun mars hebben wat een honoursstudent tot een echte honoursstudent maakt.

HC-studentambassadeurs

‘Om nieuwe (eerstejaars) studenten duidelijk te maken wat het Honours College inhoudt, wil de Honours Academy (HA) in elke faculteit HC-studentambassadeurs aanstellen en hen laten samenwerken met studentenambassadeurs die er al zijn binnen de faculteiten. Deze studenten zullen in de eigen faculteit eerstejaars gaan informeren over het Honours College.
De ambassadeurs zullen met elkaar ervaringen uitwisselen, van elkaar leren en samen tot nieuwe ideeën te komen om eerstejaars te motiveren deel te gaan nemen aan het HC. (Tim Vergeer, LLP-student en studentambassadeur bij de HA)

Diversiteit en honours

‘Een actueel thema binnen de universiteit, en (dus) ook in het honoursonderwijs, is diversiteit. Drie sprekers hielden over dit thema een inleiding, waaronder studente fiscaal recht Parisa Elah-Madadzadeh. Haar persoonlijke toespraak ging over discriminatie gebaseerd op etniciteit en identiteit. De Nederlands-Iraanse Parisa maakte met haar ervaringen duidelijk dat discriminatie de wereld nog lang niet uit is. Na haar toespraak werd er volop gediscussieerd, en met passie! Veel aanwezigen hadden zich wel eens gediscrimineerd gevoeld, waaronder ook honoursstudenten.

Ik denk en hoop echter, dat veel honoursstudenten met trots zeggen: “Ik ben van het Honours College!”.’
(Patrick van der Geest, HC-student en student-assistent HA)

Krijttekeningen of graffiti

‘Om de dag wat op te breken waren ook enkele ‘bijzondere’ activiteiten georganiseerd, waaronder een bezoek aan het Leidse Zweetkamertje-in-renovatie. Iedereen die in Leiden afstudeert mag hier zijn handtekening zetten, maar deze traditie kwam in gevaar toen eerder dit jaar bleek dat de kalklaag van de muren aan het afbrokkelen was. Via een crowdfunding-actie werd in verbazingwekkend korte tijd genoeg geld opgehaald om het kamertje te restaureren, en dus gingen we op bezoek!
De restaurateur, Claudia Thunnissen, leidde ons rond en vertelde hoe ze sommige muren al had gerestaureerd, en wat voor plannen ze nog had. Hoe bescherm je bijvoorbeeld de handtekeningen van Churchill, Beatrix en Mandela op de lange termijn?
Naast het Zweetkamertje heeft Claudia ook de trap en gang ernaartoe - vol met krijttekeningen uit de 19e eeuw – gerestaureerd.  De verhalen over de achtergrond van deze tekeningen waren zowel onverwacht als inspirerend: eigenlijk zijn deze tekeningen een voorloper van graffiti, getekend door een brutale maar artistieke student!’
(Georgina Kuipers, assessor van de HA)

(23 september 2014/IV)