Studiereis Denver

Onlangs ben ik, als coördinator HC van de faculteit Campus Den Haag, met twee collega’s van deze Universiteit in het kader van het honoursonderwijs op studiereis geweest naar Denver, Colorado in de Verenigde Staten van Amerika. Tijdens deze trip aan de Mile-High City zijn we naar een honoursconferentie geweest en hebben we verschillende werkbezoeken gedaan aan de Campus van The University of Colorado (UC) in Boulder en de Campus in Denver. Tijdens deze werkbezoeken hebben we met docenten, programmacoördinatoren en studenten gesproken over een pallet aan onderwerpen, variërend van toelating, programma, opbouw en inhoud, inspirerende docenten en community building. Graag deel ik met jullie een paar mooie ervaringen.

Acht collega's van vier universiteiten bij de universiteit in Boulder

Honors and Leadership Program UC Denver

Een van de meest inspirerende bijeenkomsten voor mij was aan de Campus in Denver (UCD). Daar spraken we met de program co-ordinator Phyllis Chaney, program director en docent Steven G. Medema (Nederlandse voorouders), leadership-director  Georg Gadow en studenten over hun Honours and Leadership Program (UHL). We werden hartelijk welkom geheten door Phyllis Chaney. Dit bleek later een pittige dame en een van de steunpilaren van het honoursprogramma op UC Denver te zijn. Zo verliet zij de vergadering een stuk eerder om de studenten te instrueren dat er bezoek onderweg was en dat ze ‘hun huis’ moesten opruimen. Het gesprek op de UCD was formeel van aard, maar naarmate onze gastheren in de gaten kreeg dat ze te maken hadden met een zeer geïnteresseerd publiek werd de sfeer een stuk ontspannener en werden de heren steeds enthousiaster over hun programma. Tal van onderwerpen passeerden de revue.

Voorkant van het UHL-huis

Welk boek heb je het laatst gelezen?

Een eye-opener voor mij was de manier waarop ze omgaan met de selectie van de honoursstudenten. Ze maken bij de brievenselectie gebruik van eigen ouderejaars honoursstudenten. Het idee achter deze methode is, dat je als student exact weet wat het programma inhoudt en daarom goed kunt beoordelen of een student aan het profiel voldoet. Een andere best practice die ik opgedaan heb, is de manier waarop studenten worden geïnterviewd. Vooral de vraag “Welk boek heb je het laatst gelezen en waarom? “ blijkt een goede indicator te zijn van een student meer wil en meer kan.

Na dit gesprek werden we uitgenodigd om met een groep studenten over hun ervaringen met het honoursonderwijs te praten in hun eigen UHL-huis op de campus van UC Denver. Phyllis had inmiddels ervoor gezorgd dat het huis er fatsoenlijk uitzag voor de buitenlandse delegatie en er stonden zelf gebakken brownies en koekjes voor ons klaar. Mijn inwendige mens kon dit erg waarderen. In dit studentenhuis kunnen studenten met elkaar studeren en overleggen en houden de programme director & docent dr. Medema en dr. Gadow kantoor. Het feit dat deze heren in het huis aanwezig zijn spreekt van een enorm enthousiasme en commitment aan de studenten en aan het programma. De studenten die ik heb gesproken beaamden dit. Ik hoop dat ik een stukje van deze bevlogenheid kan uitdragen in mijn eigen programma.

(25 november 2014/Sven Balfoort)