Bijzondere bijbaan: Susanne is vicepresident bij het Youth Parliament for Water

Studente International Studies Susanne Reitsma heeft een bijzondere passie: water. In april 2015 werd ze verkozen tot vicepresident van het World Youth Parliament for Water waarbij ze pleit voor wereldwijde toegang tot schoon drinkwater en sanitatie. Wat vindt Susanne zo bijzonder aan water? En hoe is het om haar vicepresidentschap te combineren met haar studie? We stelden 5 vragen.

Bijzondere bijbaan: Susanne is vicepresident bij het Youth Parliament for Water

Verkozen tot vicepresident van het World Youth Parliament for Water, hoe is dat?

Susanne Reitsma

“Het is heel erg tof. Ik heb echt een managementtaak, dus ik regel en coördineer veel. Ik doe zo dus ontzettend veel ervaring op. Maar ik doe het niet alleen. Het presidium van het World Youth Parliamant for Water vorm ik samen met de voorzitter en de andere vicevoorzitter.”

Wat heb jij met water?

“Ik ben eigenlijk heel toevallig bij het onderwerp gekomen. Ik ben in 2013 geselecteerd om deel te nemen aan het European Youth Parliament for Water, dat om het jaar wordt georganiseerd, en ik vond dit toen een heel interessant onderwerp. Bij het European Youth Parliament for Water is mijn passie voor water begonnen.”

Waarom is water zo belangrijk?

“Mensen hebben water nodig om te overleven. Vervuild drinkwater brengt heel veel ziektes met zich mee. Door de mensen die ik heb ontmoet bij het World Youth Parliament, heb ik ervaringen gehoord van mensen uit landen waar schoon water niet zo vanzelfsprekend is als hier. Ik leerde een jongen kennen uit Haïti die vroeger ziektes heeft opgelopen door vervuild drinkwater. We proberen de toegang tot drinkwater te verbeteren maar houden ons ook bezig met problemen zoals klimaatverandering. Jongeren zijn degenen die straks het meeste te maken krijgen met klimaatverandering, dus betrokkenheid van jongeren is denk ik heel belangrijk. ”

Kun je je werk goed combineren met je studie?

“Het is veel werk, ik denk dat ik er bijna 30 uur per week mee bezig ben. Maar ik ga mijn ‘P’ gewoon halen hoor! Het kost veel tijd en het is eigenlijk een parttime baan, maar ik ben heel gemotiveerd en dat maakt het ook leuk. Daarbij is het ook leuk dat International Studies zo goed aansluit bij mijn werk. Op mijn studie leer je vanuit verschillende perspectieven naar de wereld te kijken en dat is heel nuttig.”

Wil je na je Bachelor verder met dit onderwerp?

“Ja! Het lijkt me leuk om hierin verder te gaan zodat ik er later ook iets in kan betekenen. Ik zit al te kijken naar een master die iets met waterbeleid te maken heeft. Bijvoorbeeld Water Coorporation & Peace, een Master van UNESCO.”

Wat is het World Youth Parliament for Water?
Het World Youth Parliament for Water is een internationaal netwerk van jongeren dat zich hard maakt voor waterproblemen over de hele wereld. Zo willen ze schoon drinkwater beschikbaar maken voor iedereen en pleiten ze voor meer jongerenparticipatie in de watersector.