Terugkijken: André Gerrits bij de Universiteit van Nederland

Niet alleen zijn eigen studenten, maar iedereen kan nu genieten van colleges van André Gerrits, hoogleraar Russische geschiedenis en politiek. Gerrits gaf in de week van 1 tot en met 5 juni bij de Universiteit van Nederland vijf colleges over Rusland. Kijk ze hier terug!

De Universiteit van Nederland is een online platform waarop “de beste hoogleraren van Nederland college geven”. In vijf colleges van een kwartier, onthult Gerrits interessante inzichten uit zijn vakgebied. Zo bespreekt de Leidse Ruslanddeskundige wat de voordelen waren van de Koude Oorlog, maar bijvoorbeeld ook hoe Stalin zo populair kon zijn.

Wat waren de voordelen van de Koude Oorlog?

Tijdens de Koude Oorlog was het minder leuk dat we allemaal dreigden te worden uitgeroeid door een nucleair bombardement. Nee, gezellig was het niet te noemen. Toch waren er goede kanten aan. Die hebben met techniek te maken, en de vooruitgang van de mensheid.

Hoe kon massamoordenaar Stalin zo populair zijn?

Stalin leek behalve een passie voor gekke snorren ook een passie voor het doden van miljoenen mensen te hebben. Waarom dragen sommige Russen hem dan nog steeds op handen? Prof. dr. André Gerrits vertelt het in dit college.

Hoe heeft de computer de Sovjet-Unie verwoest?

Binnen het communisme leek alles goed te gaan. De werkeloosheid was nul, volgens de staat was iedereen blij. Toch klapte het systeem van de Sovjet-Unie. Er kwam niet eens een grote revolutie aan te pas. Hoe kan dat? De PC heeft er het een en ander mee te maken.

Is Rusland een dictatuur?

De leden van Pussy Riot speelden protestliedjes in een kerk en werden in een strafkamp gezet. Is Rusland daarmee een dictatuur? In het Westen denken veel mensen van wel, maar is dat ook echt zo? En hoe denken de Russen er zelf over?

Hoe lang nog voordat er een nieuwe Koude Oorlog uitbreekt?

Het Westen kan niet zonder Rusland. Handel, grondstoffen, dashboardcam-video’s. Toch wordt er politiek gezien vaak gebotst met Rusland. Gaat dat tot een nieuwe Koude Oorlog leiden?