Meehelpen bij een conferentie: presentaties, een Peruaans buffet en vooral veel passie

Organisatorische vaardigheden opdoen, je netwerk vergroten en er zelfs achter komen wat nu echt je passie is: drie zaken die zomaar kunnen gebeuren wanneer je, net als Jeffrey Blokzijl (Latijns-Amerikastudies, 21) meehelpt met de organisatie van een conferentie. Samen met een aantal docenten en andere studenten werkte hij mee aan de conferentie ‘Bilingualism in the Hispanic and Lusophone World’.

Jeffrey (rechts) op de conferentie

Passie voor 'bilinguismo'

Vol enthousiasme vertelt Jeffrey over ‘zijn’ conferentie: “Het ging over bilinguismo, tweetaligheid in de Spaanse en Portugese wereld. Linguïsten presenteerden hun werk dat daarmee te maken had. Het was een heel geslaagde conferentie: de aanwezigen stelden goede vragen en er waren heftige discussies na afloop.” Jeffrey wist al dat deze conferentie zou plaatsvinden, maar omdat een ticket meer dan €100 kostte kon hij er niet bij zijn. Als vrijwilliger kon hij de conferentie toch meemaken.

Van alle markten thuis

Zelf was Jeffrey verantwoordelijk voor de marketing via social media. Tijdens de conferentie maakte hij foto’s, maar leerde hij ondertussen ook veel van de sprekers. Samen met vijf andere studenten ontving hij de gasten, en regelde hij ook de catering en de locaties voor het diner. “We hebben ook een Peruaans buffet georganiseerd voor alle gasten, mét Peruaanse band. Echt heel leuk om te doen!”

Samen in een goede sfeer oplossingen bedenken

Hij heeft er veel van geleerd. “Toen onze Facebookpagina niet zo goed liep, moest ik kijken hoe ik dit kon oplossen. Ik denk dat dit soort kennis mij ook in mijn toekomstige werk goed van pas kan komen.” Ook de last-minuteklusjes zorgden voor inzicht. Zo kwamen de studenten erachter dat er nog geen wegwijsborden in de universiteit stonden. “Die hebben we snel neergezet. Maar het belangrijkste wat ik geleerd heb, is misschien wel dat er een goede sfeer moet zijn en hoe je die kunt creëren.”

Een verbrede horizon

Jeffrey zou iedere student aanraden om aan een dergelijk evenement mee te werken. “Als je weet dat er een leuk evenement wordt georganiseerd door je opleiding, vraag dan aan je docenten of je mee kan helpen. Dat vinden zij alleen maar hartstikke leuk.” Bij hem heeft het zijn horizon enorm verbreed. “Je krijgt nog meer inzicht in wat je allemaal met je studie kan. Ik weet nu dat de onderzoekskant van linguïstiek echt mijn ding is.” Ook brachten zijn docenten hem in contact met de vele gasten. “Ik heb nummers van linguïsten gekregen die me vertelden dat ik ze kon bellen als ik nog iemand nodig had om me te helpen in mijn master. Fantastisch.”

Ontdekken waar je hart ligt

Jeffrey merkte dat hij op de conferentie geënthousiasmeerd begon te praten over linguïstiek. “Ik zat helemaal tussen mijn mensen, iedereen deelde dezelfde interesse. Ik heb echt mijn passie gevonden.” Na afloop zei Jeffrey dan ook tegen zijn docente dr. Parafita Couto dat zij hem weer kon opschrijven als er nog eens zoiets wordt georganiseerd.

Jeffrey hielp mee met de conferentie ‘ Bilingualism in the Hispanic and Lusophone World’ (Leiden, 14-16 januari 2015).

(Door Esther van Haren)